9 березня - 200 років одного з найдостойніших синів України
Пам’ятаймо: ніколи українець не забуде своєї мови,
якщо читатиме «Кобзар», бо у ньому - кладезь ідей і неймовірної сили,
виплеск сутнісних для українців переживань.
2014 рік на честь двохсотліття великого Кобзаря названо Роком Шевченка, хоча значина́ і велич його є такими, що кожен рік міг би бути Шевченковим. Ще Пантелеймон Куліш назвав Тараса Григоровича "національним Пророком", чим визначив його значущість для українців.
З 1918 року вшанування пам’яті Великого Кобзаря 9 березня стало в нашій країні щорічним і всенародним. Вважаю за необхідне нагадати, що в перші після жовтневого більшовицького перевороту 1917 Шевченків «Заповіт» був першим славнем (або як ми називаємо Гі́мном) радянської України. Хоча невдовзі у рапортах енкаведистських нишпорок можна було прочитати: «Пєлі националістіческую п’єсою «Заповіт».
Кожна доба витворювала свій міф про Шевченка і досить часто терор і беззаконня нахабно «освячувала» його високим ім’ям. Беззаперечним є факт, коли після Голодомору 1932-33 років, після репресивного терору влада звітувала про щасливе життя «у сім'ї вольній, новій». У шкільних підручниках було виліплено задекорований під Шевченка його антипод. І як результат, у розумінні здеорієнтованих учнів мало хто розумів, чому Шевченко є великим поетом.
Шевченка називали революціонером, знаходячи в його творчості мотиви, співзвучні кривавій, жорстокій добі. Так, теми вогню, боротьби, повстання, помсти яскраво представлені в доробку поета. Проте подібні жорсткі мотиви не зменшують якості його як лірика.
Шевченка називали атеїстом, вириваючи з поезій слова докори Богові, тимчасової зневіри, гнівного протесту, але забували про його глибоку віру, на якій базувались світогляд і світовідчуття митця. Весь «Кобзар» пройнятий ідеалами захисту правди, любові, свободи — а це і є істинно євангельські ідеали! З листів Т.Шевченка до його друзів можна дізнатися, що він щоранку молився Богові, відвідував богослужіння у церкві, говів, сповідався, дотримувався інших таїнств. А у своїй останній березневій поезії 1861 року перед "далекою дорогою" Тарас також пише: "Нескверними устами помолимось Богу". Як відзначав митрополит Іларіон (Огієнко), “слово Бог чи Господь і слова похідні від них стрічаються сотні раз у “Кобзарі”, стрічаються на кожному кроці. Враження таке, що Шевченко міцно зрісся з Богом, і він постійно в його душі і серці, і автор не може ніколи забути про нього».
Шевченка називали доступним, абсолютно зрозумілим кожній простій людині, але це надавало спрощеності сприйняття поетового феномену. Не забуваймо, що Тарас Шевченко - не тільки поет, а й драматург, прозаїк, мислитель, історик, етнограф, художник, який залишив велику образотворчу спадщину - понад тисячу творів. Геній Шевченка надзвичайно широкий, багатогранний.
Усього лише 47 років земного життя. 24 – у кріпацтві, 10 – під солдацькою муштрою і шпіцрутенами, і залишок (47-34=13) – на волі. Але під пильним наглядом. І в цих несприятливих умовах Тарас створив свій безсмертний «Кобзар», написав декілька томів прозових і драматичних творів, став Академіком Академії мистецтв.
У ці дні про нього говорять багато. Проте, Шевченко, як невмирущий образ, потребує не стільки високих і пафосних слів, як вдумливого прочитання, розуміння і усвідомлення.
Коли в українськіих оселях поряд із Біблією читатимемо томик «Кобзаря», то це буде нашою даниною справжньому розумінню, що «Знать, од Бога і голос той, і ті слова».
Немає коментарів:
Дописати коментар