Тема. Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова — державна мова України
07 вересня
Тема. Повторення про слово як частину мови
Приналежність до частини мови залежить від того, на що вказує слово ( предмет, особу, ознаку, дію, кількість) і на яке питання відповідає.
Відмалюйте у зошиті свої долоньки (для цього виділіть дві сторінки) і запишіть на кожному пальчику частини мови, які ви вчили у початкових класах. Біля назви впишіть питання, на які відповідає кожна частина мови.
Якщо ви призабули частини мови, то скористайтесь матеріалом, перейшовши за посиланням.
Виконайте письмово вправу 25 у вашому підручнику. Зверніть увагу, що вправа має три завдання. Сподіваюсь, що виконуючи вправу, ви пригадали вивчені частини мови.
Слів якої частини мови ви не знайшли у тексті вправи?
Щоб пригадати цю частину мови, дайте повні письмові відповіді на наступні питання:
- Учнем/ученицею якого класу ви є зараз?
- Скільки вам років?
- Із скількох осіб складається ваша сім'я?
- Скільки днів залишилось до кінця цього місяця?
- О котрій годині розпочинається перший урок у нашій школі?
Усно пригадайте, на які питання відповідають слова частини мови, які допомогли вам відповісти на питання.
Мультик допоможе пригадати вам відмінки іменника
09 вересня
Тема уроку. Повторення вивченого у початкових класах про речення
- Пригадайте, яку роль у нашому мовленні виконує речення.
У початкових класах ви вчили, що речення обов'язково має граматичну основу - підмет і присудок. Їх ще називають головними членами речення.
- Згадайте, на які питання відповідають підмет та присудок і на що вони вказують. Як їх підкреслюють.
Доповніть запропоновані речення присудками і запишіть виконане завдання у зошит.
Різнобарвний клен ..... на узліссі. Восени більшість квіточок.... Високо в небі .... ключ перелітних птахів. Багато років під стріхою однієї хатини .... ластівки.
У темному лісі живе дід Осінник. Спить він на сухому листі, сторожко прислухається до пташиного співу. Дід Осінник виходить з лісу у сивому дощовику. Листя дерев жовтіє й опадає на землю. Відлітають до теплого краю журавлі.
Вірю, що ви добре справились із завданнями.
До зустрічі!
15 вересня
Тема. Типи мовлення
Часто нам з вами доводиться розповісти про якусь подію з життя. Тоді ми намагаємось динамічно ( в русі) відобразити дійсність і створюємо тексти-розповіді. Ми розповідаємо про вчинки, про події, які відбуваються, відбуватимуться чи відбувалися з кимось у певній послідовності.
Уявіть собі ситуацію, коли нам треба розповісти, наприклад, про домашню тваринку. У такому випадку ми розповідаємо про її звички, особливості поведінки, а також описуємо її зовнішність. Таким чином ми вдаємося до тексту-опису і змальовуємо дійсність ( у конкретному випадку тваринку), описуючи її. Ми характеризуємо істоту за найістотнішими ознаками.
А бувають випадки, коли нам треба пояснити, чому ми вчинили саме так, або потрібно довести чи спростувати думку шляхом міркування та за допомогою доказів. Тоді за допомогою тексту ми отримуємо відповідь на питання "Чому?" і створюємо текст-міркування (або роздум) і відображаємо причинно-наслідкові зв'язки явищ дійсності.
У молодших класах ви вже вивчали типи мовлення, а щоб пригадати вивчений раніше матеріал, опрацюйте теоретичний матеріал вашого підручника на с. 27.
Сподіваюсь, ви розібрались з тим, який текст до якого типу мовлення відноситься. Якщо виникли труднощі, то виконайте усно вправи 53 і 54
- Подумайте, який тип мовлення ви найчастіше використовуєте у своєму мовленні на уроках? Спілкуючись з друзями?
Прочитайте тексти, перейшовши за посиланням, і визначте тип мовлення кожного з них. Свої відповіді запишіть у зошит.
Бажаю успіхів! До зустрічі!
Ми знатимемо, що вивчає лексикологія, повторимо, що таке лексика і лексичне значення слова, однозначні і багатозначні слова, вмітимемо правильно використовувати такі слова в мовленні.
Ця тема не є для вас новою, тому вам треба пригадати те, що ви вчили у початкових класах.
На с. 32 вашого підручника вивчіть правило про те, що таке лексикологія.
Розгадайте кросворд, перейшовши за посиланням, відповіді запишіть у зошит.
-Що допомогло вам знайти відповіді?
Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на с. 32, вивчіть визначення термінів "лексика", "лексичне значення слова".
- До якого словника треба звернутися, щоб знайти пояснення лексичного значення слова?
Повний тлумачний словник української мови називається «Словник української мови» (або СУМ-11) і складається з 11-ти томів. Його було видано у 1970 — 1980 роках. Він пояснює значення 134 тисяч слів.
У 2001-му році з'явилося перше видання словника, яке містило 175 тис. слів та мало назву «Великий тлумачний словник сучасної української мови».
У 2005 році словник було перевидано під назвою «Український тлумачний словник», і він містив тлумачення 250 тисяч слів.
З 2017 року онлайн-версія «Великого тлумачного словника сучасної української мови» стала доступна на сайті slovopedia.org.ua
Усно опрацюйте вправу 58 і за допомогою теоретичного матеріалу (с. 33) пригадайте, що таке однозначні і багатозначні слова.
Письмово виконайте вправу 61
Бажаю удачі! До зустрічі!
Тема. Пряме і переносне значення слова
переноситься на інший, вмітимемо розпізнавати
пряме й переносне значення слів і доречно вживати в мовленні.
Виконайте усно вправу 65. Визначте, в якому значенні вжито у тексті прикметник "золотий".
Сподіваюсь, ви пригадали
Прочитайте теоретичний матеріал у підручнику на с.35 і дайте відповідь на питання, як виникає переносне значення слова.
При бажанні можете виконати тренувальне тестування.
Бажаю успіху! До зустрічі!
Тема. Використання синонімів у мовленні (практично)
Сьогодні ми попрактикуємось створювати синонімічні ряди, добирати синоніми відповідно до мовленнєвої ситуації.
Виконайте онлайнову вправу, яка допоможе вам пригадати, що таке синонімічний ряд та ситуативні синоніми.
Повернемося до підручника і виконаємо вправу 84 (обидва завдання).
Бажаю успіхів! До зустрічі!
Дбаймо про своє мовлення! Говорімо грамотно!
У новій редакції Українського правопису зміни торкнулися й іменників жіночого роду на позначення професій.
Фемінітіви — це слова жіночого роду, альтернативні або парні аналогічним поняттям чоловічого роду (які зазвичай використовуються до всіх людей незалежно від їхньої статі): льотчик — льотчиця, письменник — письменниця, професор — професорка
Фрося і мовознавець Олександр Авраменко допоможуть нам розібратись, які суфікси використовувати для творення іменників жіночого роду на позначення професій.
Найуживанішим є суфікс -к-, бо він поєднуваний з різними типами основ: авторка, дизайнерка, директорка, редакторка, співачка, студентка, фігуристка.
Суфікс -иц-(я) приєднуємо насамперед до основ на -ник (верстальниця, набірниця, порадниця) та -ень (учениця).
Суфікс -ин-(я) сполучаємо з основами на -ець (кравчиня, плавчиня, продавчиня) на приголосний (майстриня, філологиня, бойкиня, лемкиня).
Суфікс -ин- найчастіше вживається на позначення фаху чи професії. Тому більшість медичних та наукових спеціальностей матимуть саме такий суфікс: психіатриня, педіатриня, кардіологиня.
Суфікс -ес- найчастіше додається до слів іншомовного походження: критик – критикеса. Проте часто паралельно з ним може вживатися й інша форма фемінітиву: адвокатка – адвокатеса, поетка – поетеса.
Суфікс -иц-(я) приєднуємо насамперед до основ на -ник (верстальниця, набірниця, порадниця) та -ень (учениця).
Суфікс -ин-(я) сполучаємо з основами на -ець (кравчиня, плавчиня, продавчиня) на приголосний (майстриня, філологиня, бойкиня, лемкиня).
Суфікс -ин- найчастіше вживається на позначення фаху чи професії. Тому більшість медичних та наукових спеціальностей матимуть саме такий суфікс: психіатриня, педіатриня, кардіологиня.
Суфікс -ес- найчастіше додається до слів іншомовного походження: критик – критикеса. Проте часто паралельно з ним може вживатися й інша форма фемінітиву: адвокатка – адвокатеса, поетка – поетеса.
Орфографія
Що писати ПРЕ- чи ПРИ-?Не турбуйся, друже.
Префікс ПРЕ- пиши завжди замість слова "дуже".
Хто премилий – дуже милий, престарий – дуже старий.
Хто премудрий – дуже мудрий, премалий – дуже малий.
Префікс ПРИ- пиши тоді,коли мусиш щось зробити:
Принести мамі води чи гачок прибити.
ПРИ- тоді іще напишемо, коли вкаже він наближення:
прибережний, приморський,прикордонний, приміський.
ПРІзвище, ПРІзвисько пишеться з І,
Бо від слова «ПРОзивати», ПРІрва теж пишіть із І,
Бо від слова «ПРОривати».
ПРЕвелебний, ПРЕподобний,
ПРЕосвященний і ПРЕстол –
Це винятки – чотири слова,
Бо їхня батьківщина – старослов’янська мова.
Виконайте вправу, щоб перевірити, чи вмієте ви застосувати вивчені правила. Скріншот можете надіслати на адресу: bratolesya@gmail.com
Префікс ПРЕ- пиши завжди замість слова "дуже".
Хто премилий – дуже милий, престарий – дуже старий.
Хто премудрий – дуже мудрий, премалий – дуже малий.
Префікс ПРИ- пиши тоді,коли мусиш щось зробити:
Принести мамі води чи гачок прибити.
ПРИ- тоді іще напишемо, коли вкаже він наближення:
прибережний, приморський,прикордонний, приміський.
ПРІзвище, ПРІзвисько пишеться з І,
Бо від слова «ПРОзивати», ПРІрва теж пишіть із І,
Бо від слова «ПРОривати».
ПРЕвелебний, ПРЕподобний,
ПРЕосвященний і ПРЕстол –
Це винятки – чотири слова,
Бо їхня батьківщина – старослов’янська мова.
Виконайте вправу, щоб перевірити, чи вмієте ви застосувати вивчені правила. Скріншот можете надіслати на адресу: bratolesya@gmail.com
Написання букв на позначення ненаголошених [е], [и] в коренях слів
Виконайте вправу і запишіть відповідь у зошит. Поряд напишіть перевірні слова з наголошеними [е], [и], позначте наголос.
Фонетика
фонетика from labinskiir-33
Виконайте інтерактивну вправу і допоможіть бібліотекарю впорядкувати книги.
1. Прочитайте текст і випишіть по три слова, які мають: а) два і більше дзвінких звуків; б) два і більше м’яких звуків. Виділені слова запишіть фонетичною транскрипцією.
ЗИМОВЕ СВЯТО
Зима. Навколо біліють сніги. Мороз ніби пензлем розмалював вікна. Дерева обсипані інеєм і обліплені снігом. Ранок. Над кожною хатою стовпом в’ється дим. Тихо. Здається, що село ще спить: на вулицях нема нікого. Але в кожній хаті давно кипить робота: сім’я готується до Святвечора. Господиня заходилася готувати дванадцять пісних страв: наставила узвар, варить горох, квасолю, смажить капусту, рибу, ліпить вареники, готує бараболю, гриби, кашу гречану з конопляним молоком, голубці з пшоном, коржі з маком та кутю з товченої пшениці. Господар напоїв худобу, підстелив свіжої соломи, потім поодкидав сніг від хати й уважно оглянув господарство. В усьому їм допомагають діти (За О. Воропаєм).
Зима. Навколо біліють сніги. Мороз ніби пензлем розмалював вікна. Дерева обсипані інеєм і обліплені снігом. Ранок. Над кожною хатою стовпом в’ється дим. Тихо. Здається, що село ще спить: на вулицях нема нікого. Але в кожній хаті давно кипить робота: сім’я готується до Святвечора. Господиня заходилася готувати дванадцять пісних страв: наставила узвар, варить горох, квасолю, смажить капусту, рибу, ліпить вареники, готує бараболю, гриби, кашу гречану з конопляним молоком, голубці з пшоном, коржі з маком та кутю з товченої пшениці. Господар напоїв худобу, підстелив свіжої соломи, потім поодкидав сніг від хати й уважно оглянув господарство. В усьому їм допомагають діти (За О. Воропаєм).
Запропонована вправа допоможе перевірити, чи вмієте ви застосувати вивчене правило про співвідношення букв і звуків.
Синоніми, омоніми, антоніми
Синоніми, омоніми, антоніми
Уважно прослухайте пісню у виконанні гурту "Соколи" і випишіть слова, у яких при творенні слів чи зміні їхньої форми відбувається чергування голосних звуків
Спрощення приголосних
Щоб краще запам`ятати слова-винятки, у яких не відбувається спрощення приголосних, є ключ-символ «Рука».
Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки «зап’ястний»; проведіть рукою від зап’ястя до загинів пальців правої руки – «пестливий»; потім проведіть по фалангах пальців – «кістлявий»; зігніть і розігніть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять»; зробіть рух, ніби щось берете, збираєте – це символ слова «хворостняк»; і нарешті, робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словом «хвастливий».
Бажаю успіху! Якщо виникнуть якісь запитання, напишіть за адресою: bratolesya@gmail.com
Явище уподібнення приголосних
уподібнення приголосних from Олеся Браташ
Для того, щоб перевірити, чи вмієте ви застосувати свої знання про явище уподібнення, виконайте вправу за посиланням або скористайтесь QR-кодом.
Скпіншот виконаного завдання надішліть за адресою: bratolesya@gmail.com
ІІ семестр
Думаю, ви всі вже знаєте, що дистанційне навчання - це навчання не у звичному форматі у школі, класі, а взаємодія учителів, учнів і батьків за допомогою сучасних технологій для опрацювання, вивчення та засвоєння освітньої програми. - Якщо у вас виникли питання, запишіть їх, щоби поставити вчителеві під час онлайнової зустрічі, яка відбудеться у середу, 20 січня, о 10.30 годині.
У ІІ семестрі ми матимемо щотижня три уроки (понеділок, середа, п'ятниця).
Дистанційне навчання
Синтаксис і пунктуація
15 лютогоЯкщо ви не змогли приєднатися до онлайнової зустрічі о 9.30, то скористайтесь розміщеним нижче матеріалом
Починаємо вивчати нові розділи мовознавства - "Синтаксис" і "Пунктуація".
Про те, що вивчають ці розділи, прочитайте на с. 138 вашого підручника.
Словосполучення
Вивчаючи цю тему, ми маємо дізнатися, що це за одиниця, чим словосполучення відрізняється від слова і речення, а також про головне і залежне слово у словосполученні.
Для початку опрацюйте вправу 365 і теоретичний матеріал на с. 138 у підручнику.
Подивіться уважно запропоноване відео
А після цього виконайте письмово у зошиті вправу 367.
Сфотографуйте виконане завдання і надішліть у "Мій клас" (Classroom)
Бажаю успіхів!
Ми продовжуємо з вами вивчати тему "Словосполучення як синтаксична одиниця"
1. Пропоную вам подивитись відео і виконати письмово у зошиті вправу №3, запропоновану у ньому.
2. У зошиті створіть пам'ятку "Не є словосполученнями" ( можете скористатись теоретичним матеріалом підручника на с. 139 "Варто запам'ятати"
3. Виконайте онлайнову вправу (скріншот із виконаною вправою надішліть мені).
4. Письмово у зошиті виконайте вправу 374 і надішліть фото виконаної роботи.
Бажаю успіхів! До зустрічі у середу, 18 березня!
18 березня
Сьогодні ми продовжуємо вивчати розділ мовознавства "Синтаксис" і пригадаємо, що ми знаємо про речення та поглибимо свої знання про цю одиницю мовлення.
1. Спочатку подивимось відеоурок, з якого пригадаємо, що таке речення, як саме можна оформити речення інтонацією та які використовують розділові знаки у реченнях.
У зошиті виконайте вправу№3 з переглянутого відеоуроку.
2. Ще у початкових класах ви вчили, що речення обов'язково має граматичну основу. Наступне відео допоможе вам пригадати, що таке граматична основа речення, що таке підмет і присудок, як їх позначають, на які питання вони відповідають. А також ви дізнаєтесь, що речення можуть бути односкладними і двоскладними та яка між ними різниця.
У зошиті письмово виконайте вправи №4 та №6 із переглянутого відеоуроку.
3. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на с. 142-143 та виконайте вправу 379 (усі завдання).
Фото виконаних завдань надсилайте на електронну пошту або у вайбер.
До зустрічі у п'ятницю, 20 березня!
20 березня
Сьогодні ми з вами дізнаємось про поширені і непоширені речення, про види другорядних членів речення.
Ви, мабуть, спостерігали, що у мовленні ми використовуємо речення, де є тільки граматична основа ( Сонечко сміється. Біжать діти.), а є такі, у яких, крім головних членів речення, є ще й другорядні. Наприклад: За сонцем хмаронька пливе. Окрім граматичної основи хмаронька пливе є ще один другорядний член речення за сонцем. Або Плугатарі з плугами йдуть. Сім'я вечеря коло хати.
Запам'ятайте!
Речення, яке складається лише з граматичної основи (головних членів), називається непоширеним.
Речення, яке складається з граматичної основи і другорядних членів, називається поширеним.
Для тих, хто любить казки, пропоную подивитись відео "Казка про головні і другорядні члени речення".
Подивіться відеоурок про другорядні члени речення і виконайте вправу №4
У підручнику на с. 150 є теоретичний матеріал про другорядні члени речення.
Запам'ятайте!
Щоб визначити другорядний член речення, спочатку у реченні треба знайти граматичну основу, а потім поставити питання від підмета або присудка до інших слів у реченні.
Другорядні члени речення поділяються на ті, що залежать від підмета (група підмета), і ті, що залежать від присудка (група присудка).
До групи підмета належить означення.
До групи присудка належать додаток та обставина.
Таким чином, від підмета ми ставимо питання до означення, а від присудка - до додатків та обставин.
Подивіться відеурок та виконайте письмово у зошиті вправу №4.
Із підручника виконайте у зошиті письмово вправу 406 (завдання І і ІІ).
Вірю, що ви справитесь із завданнями успішно!
Другорядні члени речення (продовження)
Сьогодні продовжуємо вивчення другорядних членів речення і дізнаємось, що таке означення й обставина.
У підручнику теоретичний матеріал про ці другорядні члени речення розміщено на с. 152 та 155.
Пам'ятайте, що правила треба вивчити!
Переглядаючи відеоурок, виконайте вправу 6.
Із підручника письмово виконайте вправи 415 і 425.
Нагадую, що перед тим, як визначати і підкреслювати другорядні члени речення, обов'язково треба знайти граматичну основу (головні члени речення).
Бажаю успіхів!
ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ-2021Однорідні члени речення
22 березня 2021
Сьогодні ми маємо з вами пригадаємо, які члени речення називаються однорідними, як вони поєднуються між собою у реченні та які розділові знаки треба тавити при них.
Про однорідні члени ви вже знаєте з молодших класів, але варто повторити і конкретизувати раніше вивчене. Тож з’ясуймо, якими бувають однорідні члени речення і в чому полягають їх особливості!
Теоретичний матеріал про однорідні члени речення розміщений у підручнику на с. 159-161.
Запам'ятайте!
Якщо у реченні є однорідні члени речення, то таке речення називається ускладненим.
Подивіться уважно відеоурок ( звертаю вашу увагу, що аналізуючи перше речення вправи №1 у відео, учителька обмовилась, назвавши однорідні підмети додатками) і виконайте у зошиті письмово вправу №5.
Ви пригадали, що однорідні члени — це такі члени речення, які виконують однакову синтаксичну функцію, відносяться до одного й того самого члена речення і поєднуються між собою за допомогою інтонації або сполучників (вимовляються з інтонацією переліку або протиставлення).
Вони рівноправні між собою і не залежать одне від одного.
Можуть бути будь-яким членом речення.
Накресліть у свої зошити таблицю
Домашнє завдання 23 березня
Розділові знаки при однорідних членах реченняНаступне відео допоможе вам з'ясувати, які розділові знаки ставимо при однорідних членах реченнях.
Письмово у зошиті виконайте вправу №5.
Запам'ятайте!Ком завжди на одну менше, ніж є однорідних членів речення.Кому не ставимо перед неповторюваними сполучниками і, й, чи, або, та (у значенні і ).
Бажаю успіхів! До зустрічі!
Узагальнювальні слова
Сьогодні ми дізнаємось про те, що при однорідних членах речення можуть бути узагальнювальні слова, а також навчимося ставити розділові знаки при них.
Лінгвістична гра «Четверте зайве».
- Поміркуйте, чи можна дати запропонованій групі слів одну назву? Чому? Знайдіть «зайве слово» у кожному рядку. Слова, записані у рядку назвіть словом із загальним значенням і запишіть у робочі зошити.
Мушкети, рушниці, чоботи, пістолі.
Сорочка, шаровари, кожух, куліш.
Подивіться відеоурок про узагальнювальні слова при однорідних членах речення і виконайте письмово вправу №5.
Подивіться ще один відеоурок про розділові знаки при узагальнвальних словах та виконайте письмово вправу №4
Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на с. 162-163 (правила вивчіть!)
Подивіться презентацію, яку я для вас створила, і виконайте у зошиті вправу, розміщені на 8-му слайді.
Уважно прослухайте пісню у виконанні гурту "Соколи" і випишіть слова, у яких при творенні слів чи зміні їхньої форми відбувається чергування голосних звуків
Спрощення приголосних
Щоб краще запам`ятати слова-винятки, у яких не відбувається спрощення приголосних, є ключ-символ «Рука».
Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки «зап’ястний»; проведіть рукою від зап’ястя до загинів пальців правої руки – «пестливий»; потім проведіть по фалангах пальців – «кістлявий»; зігніть і розігніть кілька разів пальці правої руки – «шістнадцять»; зробіть рух, ніби щось берете, збираєте – це символ слова «хворостняк»; і нарешті, робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словом «хвастливий».
Бажаю успіху! Якщо виникнуть якісь запитання, напишіть за адресою: bratolesya@gmail.com
Явище уподібнення приголосних
уподібнення приголосних from Олеся Браташ
Для того, щоб перевірити, чи вмієте ви застосувати свої знання про явище уподібнення, виконайте вправу за посиланням або скористайтесь QR-кодом.
Скпіншот виконаного завдання надішліть за адресою: bratolesya@gmail.com
Для того, щоб перевірити, чи вмієте ви застосувати свої знання про явище уподібнення, виконайте вправу за посиланням або скористайтесь QR-кодом.
Скпіншот виконаного завдання надішліть за адресою: bratolesya@gmail.com
ІІ семестр
Думаю, ви всі вже знаєте, що дистанційне навчання - це навчання не у звичному форматі у школі, класі, а взаємодія учителів, учнів і батьків за допомогою сучасних технологій для опрацювання, вивчення та засвоєння освітньої програми.
- Якщо у вас виникли питання, запишіть їх, щоби поставити вчителеві під час онлайнової зустрічі, яка відбудеться у середу, 20 січня, о 10.30 годині.
У ІІ семестрі ми матимемо щотижня три уроки (понеділок, середа, п'ятниця).
Дистанційне навчання
Синтаксис і пунктуація
15 лютогоЯкщо ви не змогли приєднатися до онлайнової зустрічі о 9.30, то скористайтесь розміщеним нижче матеріалом
Починаємо вивчати нові розділи мовознавства - "Синтаксис" і "Пунктуація".
Про те, що вивчають ці розділи, прочитайте на с. 138 вашого підручника.
Словосполучення
Вивчаючи цю тему, ми маємо дізнатися, що це за одиниця, чим словосполучення відрізняється від слова і речення, а також про головне і залежне слово у словосполученні.
Для початку опрацюйте вправу 365 і теоретичний матеріал на с. 138 у підручнику.
Подивіться уважно запропоноване відео
А після цього виконайте письмово у зошиті вправу 367.
Сфотографуйте виконане завдання і надішліть у "Мій клас" (Classroom)
Бажаю успіхів!
Ми продовжуємо з вами вивчати тему "Словосполучення як синтаксична одиниця"
1. Пропоную вам подивитись відео і виконати письмово у зошиті вправу №3, запропоновану у ньому.
2. У зошиті створіть пам'ятку "Не є словосполученнями" ( можете скористатись теоретичним матеріалом підручника на с. 139 "Варто запам'ятати"
3. Виконайте онлайнову вправу (скріншот із виконаною вправою надішліть мені).
4. Письмово у зошиті виконайте вправу 374 і надішліть фото виконаної роботи.
Бажаю успіхів! До зустрічі у середу, 18 березня!
18 березня
Сьогодні ми продовжуємо вивчати розділ мовознавства "Синтаксис" і пригадаємо, що ми знаємо про речення та поглибимо свої знання про цю одиницю мовлення.
1. Спочатку подивимось відеоурок, з якого пригадаємо, що таке речення, як саме можна оформити речення інтонацією та які використовують розділові знаки у реченнях.
У зошиті виконайте вправу№3 з переглянутого відеоуроку.
2. Ще у початкових класах ви вчили, що речення обов'язково має граматичну основу. Наступне відео допоможе вам пригадати, що таке граматична основа речення, що таке підмет і присудок, як їх позначають, на які питання вони відповідають. А також ви дізнаєтесь, що речення можуть бути односкладними і двоскладними та яка між ними різниця.
У зошиті письмово виконайте вправи №4 та №6 із переглянутого відеоуроку.
3. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на с. 142-143 та виконайте вправу 379 (усі завдання).
Фото виконаних завдань надсилайте на електронну пошту або у вайбер.
До зустрічі у п'ятницю, 20 березня!
20 березня
Сьогодні ми з вами дізнаємось про поширені і непоширені речення, про види другорядних членів речення.
Ви, мабуть, спостерігали, що у мовленні ми використовуємо речення, де є тільки граматична основа ( Сонечко сміється. Біжать діти.), а є такі, у яких, крім головних членів речення, є ще й другорядні. Наприклад: За сонцем хмаронька пливе. Окрім граматичної основи хмаронька пливе є ще один другорядний член речення за сонцем. Або Плугатарі з плугами йдуть. Сім'я вечеря коло хати.
Запам'ятайте!
Речення, яке складається лише з граматичної основи (головних членів), називається непоширеним.
Речення, яке складається з граматичної основи і другорядних членів, називається поширеним.
Для тих, хто любить казки, пропоную подивитись відео "Казка про головні і другорядні члени речення".
Подивіться відеоурок про другорядні члени речення і виконайте вправу №4
У підручнику на с. 150 є теоретичний матеріал про другорядні члени речення.
Запам'ятайте!
Щоб визначити другорядний член речення, спочатку у реченні треба знайти граматичну основу, а потім поставити питання від підмета або присудка до інших слів у реченні.
Другорядні члени речення поділяються на ті, що залежать від підмета (група підмета), і ті, що залежать від присудка (група присудка).
До групи підмета належить означення.
До групи присудка належать додаток та обставина.
Таким чином, від підмета ми ставимо питання до означення, а від присудка - до додатків та обставин.
Подивіться відеурок та виконайте письмово у зошиті вправу №4.
Із підручника виконайте у зошиті письмово вправу 406 (завдання І і ІІ).
Вірю, що ви справитесь із завданнями успішно!
У підручнику теоретичний матеріал про ці другорядні члени речення розміщено на с. 152 та 155.
Пам'ятайте, що правила треба вивчити!
Переглядаючи відеоурок, виконайте вправу 6.
Із підручника письмово виконайте вправи 415 і 425.
Нагадую, що перед тим, як визначати і підкреслювати другорядні члени речення, обов'язково треба знайти граматичну основу (головні члени речення).
Бажаю успіхів!
Сьогодні ми маємо з вами пригадаємо, які члени речення називаються однорідними, як вони поєднуються між собою у реченні та які розділові знаки треба тавити при них.
Про однорідні члени ви вже знаєте з молодших класів, але варто повторити і конкретизувати раніше вивчене. Тож з’ясуймо, якими бувають однорідні члени речення і в чому полягають їх особливості!
Подивіться уважно відеоурок ( звертаю вашу увагу, що аналізуючи перше речення вправи №1 у відео, учителька обмовилась, назвавши однорідні підмети додатками) і виконайте у зошиті письмово вправу №5.
Ви пригадали, що однорідні члени — це такі члени речення, які виконують однакову синтаксичну функцію, відносяться до одного й того самого члена речення і поєднуються між собою за допомогою інтонації або сполучників (вимовляються з інтонацією переліку або протиставлення).
Вони рівноправні між собою і не залежать одне від одного.
Можуть бути будь-яким членом речення.
Запам'ятайте!
Починаємо вивчати нові розділи мовознавства - "Синтаксис" і "Пунктуація".
Про те, що вивчають ці розділи, прочитайте на с. 138 вашого підручника.
Словосполучення
Вивчаючи цю тему, ми маємо дізнатися, що це за одиниця, чим словосполучення відрізняється від слова і речення, а також про головне і залежне слово у словосполученні.
Для початку опрацюйте вправу 365 і теоретичний матеріал на с. 138 у підручнику.
Подивіться уважно запропоноване відео
Сфотографуйте виконане завдання і надішліть у "Мій клас" (Classroom)
Бажаю успіхів!
Ми продовжуємо з вами вивчати тему "Словосполучення як синтаксична одиниця"
1. Пропоную вам подивитись відео і виконати письмово у зошиті вправу №3, запропоновану у ньому.
2. У зошиті створіть пам'ятку "Не є словосполученнями" ( можете скористатись теоретичним матеріалом підручника на с. 139 "Варто запам'ятати"
3. Виконайте онлайнову вправу (скріншот із виконаною вправою надішліть мені).
4. Письмово у зошиті виконайте вправу 374 і надішліть фото виконаної роботи.
Бажаю успіхів! До зустрічі у середу, 18 березня!
18 березня
Сьогодні ми продовжуємо вивчати розділ мовознавства "Синтаксис" і пригадаємо, що ми знаємо про речення та поглибимо свої знання про цю одиницю мовлення.
1. Спочатку подивимось відеоурок, з якого пригадаємо, що таке речення, як саме можна оформити речення інтонацією та які використовують розділові знаки у реченнях.
У зошиті виконайте вправу№3 з переглянутого відеоуроку.
У зошиті письмово виконайте вправи №4 та №6 із переглянутого відеоуроку.
3. Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на с. 142-143 та виконайте вправу 379 (усі завдання).
Фото виконаних завдань надсилайте на електронну пошту або у вайбер.
До зустрічі у п'ятницю, 20 березня!
20 березня
Сьогодні ми з вами дізнаємось про поширені і непоширені речення, про види другорядних членів речення.
Ви, мабуть, спостерігали, що у мовленні ми використовуємо речення, де є тільки граматична основа ( Сонечко сміється. Біжать діти.), а є такі, у яких, крім головних членів речення, є ще й другорядні. Наприклад: За сонцем хмаронька пливе. Окрім граматичної основи хмаронька пливе є ще один другорядний член речення за сонцем. Або Плугатарі з плугами йдуть. Сім'я вечеря коло хати.
Речення, яке складається лише з граматичної основи (головних членів), називається непоширеним.
Речення, яке складається з граматичної основи і другорядних членів, називається поширеним.
Для тих, хто любить казки, пропоную подивитись відео "Казка про головні і другорядні члени речення".
У підручнику на с. 150 є теоретичний матеріал про другорядні члени речення.
Запам'ятайте!
Щоб визначити другорядний член речення, спочатку у реченні треба знайти граматичну основу, а потім поставити питання від підмета або присудка до інших слів у реченні.
Другорядні члени речення поділяються на ті, що залежать від підмета (група підмета), і ті, що залежать від присудка (група присудка).
До групи підмета належить означення.
До групи присудка належать додаток та обставина.
Таким чином, від підмета ми ставимо питання до означення, а від присудка - до додатків та обставин.
Подивіться відеурок та виконайте письмово у зошиті вправу №4.
Вірю, що ви справитесь із завданнями успішно!
Другорядні члени речення (продовження)
Сьогодні продовжуємо вивчення другорядних членів речення і дізнаємось, що таке означення й обставина.У підручнику теоретичний матеріал про ці другорядні члени речення розміщено на с. 152 та 155.
Пам'ятайте, що правила треба вивчити!
Переглядаючи відеоурок, виконайте вправу 6.
Із підручника письмово виконайте вправи 415 і 425.
Нагадую, що перед тим, як визначати і підкреслювати другорядні члени речення, обов'язково треба знайти граматичну основу (головні члени речення).
Бажаю успіхів!
ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ-2021
Однорідні члени речення
22 березня 2021
Сьогодні ми маємо з вами пригадаємо, які члени речення називаються однорідними, як вони поєднуються між собою у реченні та які розділові знаки треба тавити при них.
Про однорідні члени ви вже знаєте з молодших класів, але варто повторити і конкретизувати раніше вивчене. Тож з’ясуймо, якими бувають однорідні члени речення і в чому полягають їх особливості!
Теоретичний матеріал про однорідні члени речення розміщений у підручнику на с. 159-161.
Запам'ятайте!
Запам'ятайте!
Якщо у реченні є однорідні члени речення, то таке речення називається ускладненим.
Подивіться уважно відеоурок ( звертаю вашу увагу, що аналізуючи перше речення вправи №1 у відео, учителька обмовилась, назвавши однорідні підмети додатками) і виконайте у зошиті письмово вправу №5.
Вони рівноправні між собою і не залежать одне від одного.
Можуть бути будь-яким членом речення.
Накресліть у свої зошити таблицю
Домашнє завдання
23 березня
Розділові знаки при однорідних членах речення
Наступне відео допоможе вам з'ясувати, які розділові знаки ставимо при однорідних членах реченнях.
Письмово у зошиті виконайте вправу №5.
Запам'ятайте!
Ком завжди на одну менше, ніж є однорідних членів речення.
Кому не ставимо перед неповторюваними сполучниками і, й, чи, або, та (у значенні і ).
Бажаю успіхів! До зустрічі!
Лінгвістична гра «Четверте зайве».
- Поміркуйте, чи можна дати запропонованій групі слів одну назву? Чому? Знайдіть «зайве слово» у кожному рядку. Слова, записані у рядку назвіть словом із загальним значенням і запишіть у робочі зошити.
Мушкети, рушниці, чоботи, пістолі.
Сорочка, шаровари, кожух, куліш.
Подивіться відеоурок про узагальнювальні слова при однорідних членах речення і виконайте письмово вправу №5.
Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на с. 162-163 (правила вивчіть!)
Подивіться презентацію, яку я для вас створила, і виконайте у зошиті вправу, розміщені на 8-му слайді.
Бажаю успіхів! До зустрічі!
Узагальнювальні слова
Сьогодні ми дізнаємось про те, що при однорідних членах речення можуть бути узагальнювальні слова, а також навчимося ставити розділові знаки при них.Лінгвістична гра «Четверте зайве».
- Поміркуйте, чи можна дати запропонованій групі слів одну назву? Чому? Знайдіть «зайве слово» у кожному рядку. Слова, записані у рядку назвіть словом із загальним значенням і запишіть у робочі зошити.
Мушкети, рушниці, чоботи, пістолі.
Сорочка, шаровари, кожух, куліш.
Подивіться відеоурок про узагальнювальні слова при однорідних членах речення і виконайте письмово вправу №5.
Подивіться ще один відеоурок про розділові знаки при узагальнвальних словах та виконайте письмово вправу №4
Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на с. 162-163 (правила вивчіть!)
Подивіться презентацію, яку я для вас створила, і виконайте у зошиті вправу, розміщені на 8-му слайді.
Прочитать другие публикации на Calaméo
Тема, яку ми сьогодні вивчатимемо, називається "Звертання. Розділові знаки при звертаннях".
Бажаю успіхів! Зустрінемось!
Теоретичний матеріал цієї теми ви знайдете у підручнику на с. 167 - 168.
Отже, приступаємо.
Спочатку подивіться презентацію і виконайте завдання, розміщені у ній.
Publish at Calameo
Бажаю успіхів і чекаю ваших відповідей і запитань ( якщо щось незрозуміло)!
Продовжуємо мандрувати розділом мовознавства "Синтаксис". І сьогодні ми познайомимось ще з однією синтаксичною одиницею - вставними словами.
Теоретичний матеріал з цієї теми ви знайдете у підручнику на с. 169-170.
Якщо вам не вдалося попрацювати на онлайн-уроці
Пропоную вам подивитись презентацію і виконати вправи, вміщені у ній.
Подивіться відео і виконайте вправу №4 (окрім того, що треба переписати речення і розставити пропущені розділові знаки, визначте і надпишіть, скориставшись таблицею на с. 169 у підручнику, що означають вжиті вставні слова).
Вивчіть правила (с. 169). Виконайте письмово вправу 461 з підручника.
Бажаю успіхів! До зустрічі!
Ми продовжуємо знайомитись із найуживанішими вставними словами.
Подивіться відео, виконайте письмово у зошити вправу №2.
Зверніть увагу на вправу №3. У ній наведені речення, де одні і ті ж слова, залежно від змісту, виступають членами речення, а в інших - вставними словами (про це ми говорили й на минулому уроці).
Нагадую, щоб переконатись, чи слово є вставним, його треба вилучити з речення. Якщо речення матиме зміст, то слово є вставним.
Вправу №5 виконайте письмово.
Складіть речення, щоб слова "на радість", "на диво", "може", "справді" виступали б вставними словами.
Бажаю успіхів! До зустрічі!
Знайдіть у тексті вставні слова. Виконавши завдання, зробіть скріншот сторінки та надішліть за адресою: bratolesya@gmail.com або у вайбер.
Сподіваюсь, тема не є складною для вас.
Виконайте вправу 456 з підручника ( варіант А чи Б на вибір).
Виконайте вправу 456 з підручника ( варіант А чи Б на вибір).
Бажаю успіхів і чекаю ваших відповідей і запитань ( якщо щось незрозуміло)!
Продовжуємо мандрувати розділом мовознавства "Синтаксис". І сьогодні ми познайомимось ще з однією синтаксичною одиницею - вставними словами.
Теоретичний матеріал з цієї теми ви знайдете у підручнику на с. 169-170.
Якщо вам не вдалося попрацювати на онлайн-уроці
Пропоную вам подивитись презентацію і виконати вправи, вміщені у ній.
Подивіться відео і виконайте вправу №4 (окрім того, що треба переписати речення і розставити пропущені розділові знаки, визначте і надпишіть, скориставшись таблицею на с. 169 у підручнику, що означають вжиті вставні слова).
Вивчіть правила (с. 169). Виконайте письмово вправу 461 з підручника.
Бажаю успіхів! До зустрічі!
Ми продовжуємо знайомитись із найуживанішими вставними словами.
Подивіться відео, виконайте письмово у зошити вправу №2.
Зверніть увагу на вправу №3. У ній наведені речення, де одні і ті ж слова, залежно від змісту, виступають членами речення, а в інших - вставними словами (про це ми говорили й на минулому уроці).
Нагадую, щоб переконатись, чи слово є вставним, його треба вилучити з речення. Якщо речення матиме зміст, то слово є вставним.
Вправу №5 виконайте письмово.
Складіть речення, щоб слова "на радість", "на диво", "може", "справді" виступали б вставними словами.
Бажаю успіхів! До зустрічі!
Знайдіть у тексті вставні слова. Виконавши завдання, зробіть скріншот сторінки та надішліть за адресою: bratolesya@gmail.com або у вайбер.
13 квітня
ТЕМА. Узагальнення вивченого про просте речення
Надійшов час узагальнити вивчене про просте речення: граматичну основу, другорядні члени речення, однорідні члени речення, звертання і вставні слова. Знаю, що не дуже любите писати, а тому пропоную вам виконати кілька онлайнових вправ.Розміщую презентацію, у якій розміщені питання для повторення та вправи, які допоможуть вам узагальнити усе, що нам треба знати у 5-му класі про просте речення.
Виконані завдання надсилайте у Classroom .
Прочитать другие публикации на Calaméo
Щоб визначити, є речення простим чи складним, спочатку знайдіть і підкресліть граматичні основи. Якщо є дві або більше граматичних основ, то речення складне.
Продовжуємо вивчати складне речення і сьогодні вчимо розділові знаки між частинами складного речення.
Теоретичний матеріал цієї теми вміщено у підручнику на с.176.
Маємо запам'ятати!
Між частинами складного речення завжди ставимо кому, незалежно від того, пов'язані вони між собою за допомогою сполучників чи тільки інтонації.
Важливо розрізняти складні речення і речення з однорідними членами речення.
Щоб правильно ставити розділові знаки, маємо знайти граматичні основи і з'ясувати, яке це речення - просте, ускладнене однорідними членами речення чи складне.
Якщо є дві або більше граматичні основи, то речення складне, тому між його частинами ставимо кому.
Виконайте вправи 479 і 480 з підручника (с. 177). Підкресліть у реченнях вправ граматичні основи.
Бажаю успіхів! До зустрічі!
Бажаю успіхів!
Нагадую вам, мої друзі, що будемо виконувати контрольну роботу онлайн, тому повторіть правила з вивчених тем і підготуйтесь.
Складне речення
Ми знатимемо, як поєднуються частини складного речення
Ми навчимося ставити розділові знаки між частинами складного речення
Теоретичний матеріал розміщено на с. 175 вашого підручника
Подивіться відео і виконайте письмово вправу № 6. Визначте, які з речень у вправі є складними.
Пам'ятаймо!
Важливо не плутати граматичні основи з однорідними членами речення.
Із підручника виконайте письмово вправи 471 ( ІІ завдання), 474, 475.
Теоретичний матеріал цієї теми вміщено у підручнику на с.176.
Маємо запам'ятати!
Між частинами складного речення завжди ставимо кому, незалежно від того, пов'язані вони між собою за допомогою сполучників чи тільки інтонації.
Важливо розрізняти складні речення і речення з однорідними членами речення.
Щоб правильно ставити розділові знаки, маємо знайти граматичні основи і з'ясувати, яке це речення - просте, ускладнене однорідними членами речення чи складне.
Якщо є дві або більше граматичні основи, то речення складне, тому між його частинами ставимо кому.
Виконайте вправи 479 і 480 з підручника (с. 177). Підкресліть у реченнях вправ граматичні основи.
Бажаю успіхів! До зустрічі!
І прості, і складні речення потрібні у мові, вони доповнюють одне одного у нашому мовленні. Існує такий закон буття: складне завжди складається з простого, а просте є частиною складного.
Знаю, що не дуже любите писати, тому пропоную вам виконати онлайнові вправи-тренажери, щоб перевірити, чи вмієте ви розрізняти прості і складні речення та правильно ставити розділові знаки. Виконавши завдання, не забудьте натиснути на синю кнопочку у правому нижньому кутку, щоб отримати результат відповіді. Скріншот виконаних завдань надішліть у Classroom.
Бажаю успіхів!
Для тих, хто не зміг бути присутнім на онлайн-уроці, розміщую посилання на презентацію, що супроводжувала нашу роботу. Виконайте самостійно завдання, розміщені у ній.
Сьогодні ми говоритимемо про пряму мову як засіб передачі чужого мовлення. Дізнаємось про те, з яких частин складається речення з прямою мовою і які розділові знаки треба ставити у такому реченні.
Теоретичний матеріал розміщено на с. 179 і 180 вашого підручника.
Якщо ви щось не зрозуміли під час уроку або не змогли бути присутніми на онлайн-уроці, подивіться уважно відео ( сподіваюсь, воно допоможе вам розібратись з темою).
Виконайте письмово вправу 5. Накресліть схеми до цих речень.
Виконайте письмово вправу 492.
Бажаю успіхів! До зустрічі!
Сьогодні ми дізнаємось про діалог як різновид чужого мовлення. Ми вивчимо
правила оформлення діалогу на письмі.
Для тих, кому не вдалося бути на онлайн-уроці, розміщую додатковий відеоматеріал.
Теоретичний матеріал розміщено на с. 183 вашого підручника.
Домашнє завдання: об'єднайтеся з кимось із однокласників чи однокласниць і створіть діалог на 8 реплік, що супроводжуються словами автора, про ваші відкриття, досягнення під час карантину. Запишіть діалог, дотримуючись правил пунктуації.
Сьогодні у нас контрольна робота за темами "Складне речення. Пряма мова. Діалог". Завдання ви виконуватимете на платформі Classtime. Код входу ви отримаєте додатково. Бажаю успіхів!
22 травня
Ми закінчили вивчення великої теми "Синтаксис і пунктуація".
Пропоную вам створити власну відеорекламу синтаксичних одиниць.
Кожен і кожна з вас отримає від мене персональне замовлення щодо того, яку синтаксичну одиницю вам треба прорекламувати.
Я вірю, що кожна особистість геніальна! І ти теж! Кожен і кожна може творити! І ти теж! Кожен і кожна може виконати будь-яке завдання, аби лиш хотів чи хотіла цього!
Бажаю творчого натхнення та успіхів!
У середу, 27 травня, під час онлайн-уроку ви представите результати своєї роботи! (Попередньо надішліть відеофайли у Classroom).
Немає коментарів:
Дописати коментар