Шестикласникам

П'ятикласникам і п'ятикласницям (література)

 Тема. Художня література як мистецтво слова

Перш ніж відповідати на питання про те, чому літературу називають мистецтвом слова, необхідно зрозуміти, що таке мистецтво.
   У широкому сенсі під мистецтвом розуміють майстерність, кінцевий продукт якого викликає естетичне задоволення у споживачів. 
   Мистецтво - це образне відображення дійсності, спосіб показати світ  таким чином, щоб він цікавив не тільки свого творця, а й споживачів. 
 Основне  призначення мистецтва - задовольняти естетичні запити особистості і прищеплювати любов до світу прекрасного.
Наведу приклади видів мистецтва: музика, малярство... 
- Пригадайте, які ще види мистецтва ви знаєте. 
  Виходячи з цього, можна з упевненістю говорити, що література - це мистецтво. 
  Слово в літературі - це основний матеріал для створення літературного твору. Саме за допомогою слова автор (письменник) змушує читачів переживати, співчувати, радіти і сумувати.  
  Письменники - це майстри слова, бо поєднуючи звичайні слова, вживаючи їх у прямому і переносному значеннях,  використовуючи зменшувально-пестливі  або згрубілі слова ( кицюня, котяра), вони створюють мистецькі твори.
- Порівняйте два тексти:
1) "Місяця не видно. Він, напевно, за хмарами. Але скоро посвітлішає".
2) "Де ж місяць? Він, блідолиций, мабуть, сховався за хмарами. Проте світанок не за горами".
- Який із поданих текстів більш емоційний? 
Як на мене, то це другий текст. І це забезпечується використанням  образних  слів (блідолиций, сховався, світанок, не за горами).
(Використано матеріали підручника  Олександра Авраменка "Українська література" 5 клас)
 
Пригадайте свою улюблену книжку. Запишіть у зошит її назву, автора. Поділіться своїми враженнями про цю книжку і спробуйте прорекламувати  її так, щоб нам захотілось прочитати цей твір.


 Тема. Книжка у житті людини (урок позакласного читання)

  Пропоную вам подивитись мультфільм американських режисерів   Вільяма Джойса і Брендона Олденбурга "Фантастичні літаючі книги містера Морріса Лессмора" ( 2011). Це  казка про книги, їхнє місце у нашому житті й наше - у їхньому.

09 вересня 

Тема. Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи

   Ми  живемо у ХХІ столітті і  маємо можливість читати художні твори, слухати їх в аудіозапису,  переглядати у мережі Інтернету тощо. Навіть найдавніші твори, які були створені, коли ще не було письма, сьогодні надруковані у книжках.
Коли не було писемності, люди переказували зміст творів з уст в уста. Саме так виникла усна народна творчість, або фольклор. 
  Робота з підручником
 
Читаючи матеріал підручника на с. 10, знайдіть визначення терміна "усна народна творчість",  запишіть у зошит і запам'ятайте.
Від писемної (книжної) літератури фольклор відрізняється тим, що автори усних народних творів невідомі, а твори до певного часу  існували лише в усній формі. В усній традиції інформація передавалася по пам’яті, оповідачеві залишався простір для імпровізації, слово органічно поєднувалося з інтонацією, жестами, мімікою, мелодією.

 Випишіть, які жанри (види)  належать до усної народної творчості. Можете зробити це  у формі "карти розуму" (її ще називають "картою знань" "картою пам'яті", "ментальною картою")  Про те, як її створювати,   йдеться на с. 9 вашого підручника.
 Опрацювавши статтю підручника, дайте відповідь на питання:
- Чому фольклор називають колективною творчістю?

  Найдавнішими видами (жанрами) усної народної творчості вважають міфи і легенди
Робота з підручником
 Щоб дізнатись, що це таке, зверніться до підручника  (с. 11 і 18). 
У зошити випишіть визначення цих термінів. 
Сподіваюсь, ви вже зрозуміли, що міфи відображали первісні уявлення наших предків про навколишній світ, людину та її поведінку.

Треба розрізняти

 На відміну від казки, міф ніколи не був розвагою, його сприймали як надзвичайно серйозну спробу осмислити і пояснити світ. Саме тому він і дав поштовх для розвитку не тільки  літератури і мистецтва, але й науки та філософії. 
На відміну від казки, міф сприймався як “правда”, як істина, а казка завжди створюється і сприймається як “неправда” і розповідається для розваги слухачів, навіть якщо вона має повчальний зміст.
Дайте відповідь на питання:
- Яка головна ознака міфу? 
- Яка головна ознака легенди?

  Прочитайте міф "Берегиня" (с. 13-14). 
Читаючи твір, зверніть увагу, що у ньому є незрозумілі вам слова, їх тлумачення вир можете прочитати на с. 15 у рубриці "Будь уважним до слова"). Поміркуйте над прочитаним за допомогою питань, розміщених на с. 14 -15. Звертаю вашу увагу, що "Словничок-довідничок" знайдете у підручнику на с. 248. 

Бажаю успіхів!


 Тема. Міфи як первісні уявлення про всесвіт і людину

  Ви вже знаєте, що міфи — це первісні уявлення давніх людей про всесвіт, явища природи, тварини, рослини, власну історію, про богів та героїв.
  На жаль, через велику часову віддаленість і відсутність писемності в ті давні часи більшість міфів наших предків або зовсім загубилися, або дійшли до нас у досить видозміненому вигляді.


 Сьогодні ми прочитаємо міф "Дажбог", але спочатку маємо дізнатися, ким для предків українців був Дажбог.
  Дажбог (Сонце-бог) — за найдавніших часів бог сонця, світла й добра, один з найголовніших персонажів української міфології.
  За однією з легенд, Дажбог народився в багатодітній родині київського коваля Сварога. Коли в Києві почався голод, хлопчик приніс із гори зернятко, посадив його, і з нього виріс чудодійний кущ розкішної пшениці, якою люди й нагодувалися. Так Дажбог привчив людей сіяти пшеницю, вирощувати хліб, а батько його Сварог викував першого плуга. Коли Дажбог і Сварог почули про голод у країні росів, то повезли хліб голодуючим. Але по дорозі Чорнобогове військо знищило валку з хлібом, а Дажбога і Сварога посікли. Боги Вирію оживили обох, взяли до себе, зробили богами.
Зображували Дажбога у вигляді Сонця. З давніх-давен сонцевський образ Дажбога малювали на вітрилах кораблів, що виходили із Санбатоса — Київської гавані на Почайні. Таке зображення є першогербом Києва.

Прочитайте міф  у підручнику с.17-18  і виконайте завдання
    Зверніть увагу на те, яким у творі зображений Дажбог? Як у міфі описано його зовнішність?
- Що ви дізнались, хто такий Дажбог?
- За які справи на землі відповідав Дажбог?
- Поміркуйте, чому українці з почестю йменували себе «Дажбожими онуками» ?
- Як ви зрозуміли, що символізувало те, що «у правій руці Дажбог тримав величезний турячий ріг з вином, а ліва торкалась руків’я довгого меча»?
- Які уявлення давніх людей про світ передає цей міф? Що він прославляє?

 Випишіть у зошит назви кольорів, згаданих у тексті. Як ви думаєте, чому саме такі кольори використано в міфі?
Створіть "карту розуму", у якій запишіть, які блага Дажбог дарував людям і природі.
Сформулюйте тему прочитаного міфу і запишіть у зошит.
 
                                 Бажаю успіхів! До зустрічі!

Тема. Легенди українців.  "Про Зоряний Віз", "Чому пес живе коло людей"

Ми маємо  знати, що таке легенди, розуміти, чим вони відрізняються від міфів, переказувати і тлумачити їхній зміст.
Прочитайте матеріал підручника  про легенди на с. 18. 

 Думаю, вам доводилося  дивитися  ввечері на небо і зорі?  Наші далекі предки вважали зірки вікнами неба, через які боги дивляться на світ. Здавна в народі зорі сприймали то як дітей Сонця і Місяця, то як запалені Богом свічки на честь народжених дітей. Народ давно підмітив деякі найголовніші сузір'я та дав їм характерні назви відповідно до форми, яку вони утворюють розташуванням зірок, що входять до їхнього складу. Легенда "Про Зоряний Віз" розповідає про одне із багатьох сузір'їв,  яке ми називаємо  Велика Ведмедиця або Зоряний Віз.

  
  Прочитайте текст легенди на с. 18 у вашому підручнику.
   Поміркуйте над прочитаним:
-  Яка негода трапилась на початку легенди? До чого вона при­звела?
- Що трапилось з дівчиною по дорозі додому?
Які добрі вчинки здійснила дівчинка дорогою?
-  Які почуття викликають у вас дії дівчини? Що б ви зробили на її місці?
- Як ви можете охарактеризувати героїню легенди, враховуючи її вчинки. Запишіть у зошит  свої висновки. Свою відповідь можете почати  так: "Героїню легенди я можу охарактеризувати як  сміливу......."
- Що, згідно з легендою, символізує Зоряний Віз?
Скільки зірок утворюють сузір’я Зоряний Віз?
- Які ще назви  легенди ви можете запропонувати? Свої відповіді запишіть.
- Як ви вважаєте, що із зображеного у легенді могло бути правдивим, а що вигаданим? Свої відповіді запишіть у зошит.
- Чи побачили ви надприродні явища в цій історії?
Знайдіть у тексті легенди речення, яке висловлює головну думку твору, і випишіть його у зошит.


   В українській міфології собака — основний персонаж, причетний до виліплення Богом із глини чоловіка, охоронець його від нечистого. Отже, наші предки сприймали пса як істоту, створену Богом або раніше за людину, або разом із нею із того самого матеріалу — глини.
  Прочитайте легенду "Чому собака живе коло людини" на с.    у підручнику.



  Поміркуйте над прочитаним, відповідаючи на питання:
 - Чому собака не захотів бути самотнім? 
- Випишіть у зошит, яких друзів він знаходив собі? 
- Як ви вважаєте, чи завжди добре жити з найсильнішим? Чому?
- Собака залишився жити з людиною. Значить, вона найсильніша, як ви вважаєте?

  Якщо ви любите малювати, намалюйте ілюстрацію до однієї з прочитаних легенд.

  Варто розрізняти!
У міфах розповідається про богів, духів, як брали участь у створенні  світу.
У легендах розповідається про людей або якісь надзвичайні події в історії.


Сподіваюсь, вам було цікаво! До зустрічі!
25 вересня
Тема. Народні перекази українців. "Прийом у запорожців"
    Вивчаючи тему, ми маємо з’ясувати значення літературного поняття "переказ" та  ознайомитися зі змістом народного переказу «Прийом у запорожців».
  У давнину говорили: «Дерево життя — це гілочка, на якій ростуть три листочки. Перший листочок — символ минулого, другий — сучасного, а третій — майбутнього». Щоб робити вибір у житті, щоб бути гідним нащадком нашого героїчного народу, треба знати історію. А звідки у давні часи, коли не всі вміли читати і писати, люди дізнавались про історичні події? Наші предки переповідали (переказували) з уст в уста те, що чули чи бачили. Так виникли народні перекази. 
  На с. 29 у вашому підручнику знайдіть визначення, що таке переказ.
-Пригадайте, що вам відомо про українських козаків.
Мабуть, ви чули і про Запорозьку Січ. Це про неї писав М. Гоголь: «Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті горді й дужі, як леви! Ось звідки розвивається воля й козацтво на всю Україну!».

Якщо вам кортить більше дізнатись про козаків, то можете подивитись ще одне відео


Прочитайте переказ "Прийом  у запорожців" на с. 29-30.

Поміркуйте на прочитаним
- Що нового про життя козаків ви дізналися?
- Яке випробування влаштовували новобранцям на Січі? Як ви вважаєте, чи складно було його виконати?
- На вашу думку, чи кожен міг пройти випробування?
-Як можна охарактеризувати  першого хлопця? Кількома словами запишіть у зошиті.
Юнаки якої вдачі мали можливість стати козаками-запорожцями? Запишіть у зошит риси характеру, які цінували козаки у новобранцях.
- Поведінка кого з хлопців вам більше до вподоби і чому?
- На вашу думку, що народ міг прославляти завдяки цьому переказу?

 Бажаю успіхів! До зустрічі!



 «Казки, прочитані в дитинстві, назавжди відкладають у серці зернятка людяності, з яких складається совість» (Василь Сухомлинський)
 "Казка кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими і мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового, бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність" ( Валерій Шевчук)

Літературні казки


Іван Франко

Відомий український  письменник, поет, публіцист, перекладач, вчений, громадський і політичний діяч. А ще  він був людиною цікавою та неординарною. 
  Іванові Франку належить ініціатива ширшого вживання в Галичині назви «українці» замість «русини» — так традиційно називали себе корінні галичани. В «Одвертому листі до галицької української молодежі» Франко писав: «Ми мусимо навчитися чути себе українцями — не галицькими, не буковинськими, а українцями без соціальних кордонів…»

Малого  Івана Франка мама, як відомо, називала Мироном
Існувало вірування, що довгоочікувані діти часто ставали жертвами злих духів. І щоб уберегти своє чадо від цього, його треба називати не на ім’я, яке дали при хрещенні, а домашнім, поганським(язичницьким) ім’ям. Ось чому для рідних Івась був малим Мироном.
  І ось цей малий Мирон володів надзвичайними, як тепер би сказали, екстрасенсорними здібностями. У селі його називали «лісова душа», адже малий Франко дуже часто блукав у лісі, розмовляв із деревами, пташками.
Іван Франко став першим українським письменником, який почав заробляти на життя письменницькою діяльністю. 
Діти Івана Франка (зліва направо: вгорі – Тарас, Андрій, Петро, унизу – Анна. 1902 р.)
За спогадами сучасників, діти  письменника були дуже збитошні. Вони завжди голосно бавилися, постійно вигадували якісь нові каверзи. До цього всього гармидеру додайте справжній зоопарк, який панував в оселі Франків. Десь з-під дивана вилазила черепаха, хатою ходив бузько зі зламаним крилом, а долівкою плигали жаби, яких хлопчаки спіймали для того, щоб нагодувати бузька. А в кутках іще й морські свинки хрумали капусту. Часто, як згадувала донька поета, їхня оселя нагадувала «звірячу клініку» з покаліченими тваринами, яких Франки підбирали на вулиці і лікували вдома. 
 Спочатку саме для своїх дітей Іван Якович складав казки, а потім частину їх ввів до збірки "Коли ще звірі говорили"

Цикл казок для дітей, об’єднаний спільною назвою "Коли ще звірі говорили", містить 20 творів. Дев’ятнадцять з них вперше надруковані протягом 1896 – 1898 рр. у дитячому журналі «Дзвінок».
В основі сюжету цих творів лежать мотиви відо­мих казок народів світу − українських, російських, німецьких, грецьких, індійських, сербських. Герої цих творів − хитра Лисичка, хижий Вовк, мудрий Їжак, дурний Осел та інші − є носіями певних людських яко­стей, а самі казки під личиною вигадки криють звичай­но велику життєву правду. Адже говорячи про звірів,− каже Іван Франко,− казка "одною бровою підморгує на людей, немов дає їм знати: − Та чого ви, братчики, смієтеся? Адже се не про бідних баранів, вовків та ослів мова, а про вас самих з вашою глупо-тою, з вашим лінивством, з вашою захланністю, з усіма вашими звірячими примхами та забавами. Адже ж я навмисне даю їм ваші рухи, ваші думки, ваші слова, щоб ви якнайкраще зрозуміли − не їх, а себе самих!"
У передмові до видання збірки «Коли ще звірі говорили» (1903 р.) І. Франко писав, що сподівається своїми казками примусити дітей «сміятися і думати, розбудити їх цікавість та увагу (…), замилування до чесноти, правдомовності і справедливості, а надто любові до природи. (...) Відси вони винесуть перші і міцні основи замилування до чесноти, правдомовності і справедливості, а надто любов до природи і охоту придивлятися близько її творам, прислухатися її таємній мові, чути себе близькими до неї, підглядати, а далі й просліджувати її великі загадки.

    Казка "Фарбований Лис"


  Казка, яку ви читатимете, написана для дітей. Але у часи Івана Франка комісія (цензура), прочитавши казку «Фарбований лис», заборонила її видавати. "Чому?" - виникне у вас питання. Сподіваюсь, що коли ми попрацюємо з текстом, ми зможемо дати відповідь на це питання.
Текст казки можете знайти у вашому підручнику на с. 69-73. Якщо виявите бажання, можете прочитати казку повністю, перейшовши за посиланням

 

 Можете  послухати  аудіоказку  "Фарбований Лис" у виконанні  діда Панаса (Петра Весклярова):

Читаючи казку,  виконайте наступні завдання, які допоможуть вам краще зрозуміти текст:
І. Випишіть  персонажів, розподіливши їх на такі категорії: 1) головний персонаж; 2)персонажі, з якими найбільше спілкувався Лис Микита; 3) мешканці лісу; 4) усі інші персонажі.
ІІ. Випишіть у зошит позитивні та негативні, на вашу думку, риси характеру Лиса Микити.
ІІІ. Створіть карту літературного героя:  укажіть ім'я,  особливості зовнішності, пригоди,  вчинки.
ІV. Випишіть  із казки фразеологізми. За допомогою інтернету знайдіть, що означають ці вислови і запишіть у зошити. 

       Бажаю успіхів!


Василь Королів-Старий


Справжнє ім'я — Василь Костьович Королів. 

      Василь Королів-Старий народився в с. Ладан Прилуцького повіту на Полтавщині 4 лютого 1879 р. Навчався в Полтавській духовній семінарії, продовжив освіту в Харківському ветеринарному інституті. Працював ветеринарним лікарем, видав популярний посібник з ветеринарії. 

 У 1919р. Королів-Старий виїхав до Чехо-Словаччини, де викладав в Українській сільськогосподарській академії в Подебрадах і водночас займався літературною творчістю. За кордоном почав писати й художні твори. 

  «Не така вже й страшна нечиста сила…»

                                  Казка "Хуха-Моховинка"

 Казка “Хуха-Моховинка” входить до збірки Василя Королева-Старого (1879 - 1943) “Нечиста сила”, що побачила світ у 1923 році. Сучасні читачі після десятиліть радянського забуття дізналися про письменника-вигнанця у 1990-му році, коли видавництво “Веселка” опублікувало цю збірку.

У казці «Хуха-Моховинка» Василь Королів-Старий оживляє, переосмислює по-своєму образи фольклорно-казкових представників «неіснуючого, невидимого світу». 

“Хуха-Моховинка” - історія про маленьку і надзвичайно милу казкову істоту, яка втратила свій дім, однак стійко долає довгий, сповнений труднощів та пригод шлях у пошуках нового життя, вчиться вибачати і довіряти іншим.
 Читаючи казку, створіть карту героїв казки ( запишіть усіх персонажів і ключові слова до них).
Зверніть увагу на опис Хухи.
Зверніть увагу на ті слова в описі Моховинки, які свідчать про авторську симпатію до неї, і випишіть їх.





 Поміркуйте, як ви прокоментуєте вислів: "Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності". (Повинність — обов'язок.)





  Портрет у літратурі



 Зображення зовнішності персонажа засобами художнього слова.







Розвиваємось творчо

  Уявіть себе Моховинкою . Напишіть листа від її імені вашим однокласникам.
Або
Продовжіть історію життя Моховинки









Галина Малик"Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії"


Дуже часто і з нами таке трапляється, що не відразу хочеться завершувати складне завдання, дочитати нудний параграф підручника, доробити не зовсім зрозуміле  завдання, прибрати у кімнаті, помити посуд. А чи задумувались ви, до чого це може призвести? Героїня казки-повісті, яку нам пощастило прочитати за шкільною програмою, також не здогадувалась, чим може обернутись для неї те, що вона ніколи не завершувала справи до кінця.



 Любі мої маленькі читачі! Коли я писала казку про пригоди дівчинки Алі, моїй дочці було сім років… Вона тоді дуже не любила доводити свої справи до кінця. І я сподівалася, що, прочитавши цю казку, вона зрозуміє, як це погано.    Не знаю, що допомогло – чи казка, чи щось інше, але зараз вона не залишає недороблених справ. Тому я сподіваюсь, що казкові герої цієї книжки – добрі і злі, веселі і сумні – допоможуть нам усім зрозуміти, що все-все на світі залежить від нас з вами. І ми з вами залежимо один від одного. А найбільше, що залежить від нас – це наше майбутнє! Давайте уважно подивимося йому в обличчя: чи все в ньому буде доробленим, аби ми могли бачити його щасливу і доброзичливу усмішку.  
                                                                                                      Ваша Галина Малик


  Читаючи твір, випишіть усіх жителів країни Недоладії (таким чином вам легше буде запам'ятати зміст твору, а ще ви знатимете, що слова з префіксом НЕДО-  пишуться РАЗОМ!).
 Зверніть увагу на портретні характеристики персонажів.






 Мораль – це система норм і принципів поведінки людей у ставленні один до одного та до суспільства; етика.
  
   У творі порушено такі морально-етичні проблеми: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети.
  Як ми можемо це простежити у повісті-казці? Будьте готові навести конкретні приклади. 




   Пропоную вам розгадати кросворд за змістом прочитаної повісті-казки (для цього перейдіть за QR-кодом або за посиланням
Виконавши завдання, зробіть скріншот і  надішліть на мою електронну адресу:(bratolesya@gmail.com).  

Олександр Олесь

 Під псевдонімом Олександр Олесь  у літературі відомий Олександр Іванович Кандиба. Народився він 5 грудня 1878 року в містечку Білопілля на Сумщині.

По батьківській лінії його рід походив із чумаків, по материнській — із кріпаків. Батько, Іван Федорович, працював на рибних промислах в Астрахані, де й утопився у Волзі, коли Сашкові було 11 років. Мати Олександра залишилась сама з трьома дітьми. Виховувала дітей у любові. Чотирирічним Сашко вже умів читати. Незабаром перед ним почала відкриватися чарівна поезія Шевченкового «Кобзаря».
Закінчив сільськогосподарську школу, потім Харківський ветеринарний інститут. Працював ветеринарним лікарем. 
Але справжнім його покликанням була поезія. Його поетичні збірки «З журбою радість обнялась», «Поезії» вийшли друком у Петербурзі.
Олександр Олесь захоплено вітав утворення Української Народної Республіки, а після її поразки змушений був емігрувати за кордон. Жив у Відні, Будапешті, Празі. Помер Олександр Олесь 22 липня 1944 року в Празі, де його і поховали на Ольшанському цвинтарі. 
2017 року  останки українського письменника Олександра Олеся і його дружини Віри перепоховали на Лук'янівському кладовищі у Києві.
Його син Олег Ольжич теж став відомим українським письменником.

 Олександр Олесь багато писав для дітей віршів, казок, інсценізацій народних казок. У книзі «Княжа Україна» поет звернувся до історичного минулого нашого народу, зумів легко й доступно показати юним читачам усі складнощі й здобутки минулих часів.

ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ БЕРЕЗЕНЬ-2021

Зірка Мензатюк

На власній долі я переконалася, що успіх — не надто полохливий птах. Його можна упіймати. Щастя — досяжне, просто треба вміти його відчувати.Тож бажаю усім-усім своїм читачам, щоб вони здобували успіхи. І, звичайно, були щасливими!

  Пані Зірка народилась на Буковині у  селі, що розкинулося під самими Чернівцями і  має гарну козацьку назву — Мамаївці.
  У дитячі роки отримала від діда Танасія  промовистий дарунок — товсту книгу поезії Лесі Українки. Та книжка стала  улюбленою, як і образ самої Лесі. У ній майбутня письменниця вбачала споріднену душу. Бо ж вона теж з дитинства писала вірші.
 Авторка згадує, що писати  твори вона почала, коли вчилася в другому класі. "Було це так. Учням задали написати вдома переказ «Ліс восени». Я дуже любила ліс, хоч ріс він аж по той бік Прута, далеко від села. Почавши з переказу, я написала про лисячу нору, яку бачила в лісі, про білочку, що збирала ліщинові горіхи, а далі й про те, яким ліс стане взимку, коли його засипле сніг. Замість кількох рядочків мій переказ розтягнувся на цілих п’ять сторінок. Але мені так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що я на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану «Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну», а в наступні дні — чимало віршиків. Вони були смішні й невмілі, але здивували вчительку й однокласників. Звідтоді вчителька Люба Петрівна стала вчити мене ще й поетичного мистецтва, пояснювала, що таке рими, ритм, оцінювала мої віршовані спроби. Це не було її обов’язком, але вона була доброю щирою людиною і хотіла допомогти. В кожного з нас у житті трапляються такі добрі люди, і то велике щастя, що вони є". 
джерело

Якщо не маєте паперового варіанта книжки, то текст  можете прочитати за посиланням або послухати аудіокнигу
Продовження



 Перейшовши за посиланням, ви знайдете карту знань про Зірку Мензатюк та її "Таємницю козацької шаблі".

  Читаючи повість,  створіть маршрут подорожі родини Руснаків.
Виконайте онлайнову вправу, щоб перевірити, чи правильний маршрут ви створили.


  Щоб краще запам'ятати сюжет твору, складіть карту персонажів повісті, зверніть увагу на їхні риси характеру.  

  Запишіть у зошити не менше, як  6 рис характеру, властивих   Наталці та Антипові. 
Проаналізуйте їхні вчинки і зробіть висновки, які з їхніх дій гідні поваги, а які заслуговують на осуд.
   Уявіть собі, що Наталка й Антип живуть у козацькі часи. Як ви думаєте, ким би вони могли стати (свої припущення запишіть у зошит).
Подумайте, з ким із цих персонажів ви хотіли подружити і чому (своїми думками поділіться у зошиті) 
  Зверніть увагу на історичні постаті, які згадує авторка у повісті , запишіть їх у зошит.  Пригадайте з історії , хто з них є національними героями.

  Пропоную вам розгадати кросворд за змістом повісті. 
 Надішліть мені скріншот розгаданого кросворду із зворотним зв'язком (перд тим, як робити скріншот, натисніть на синій значок у нижньому правому кутку завдання).



  Поділіться  своїми враженнями про повість Зірки Мензатюк "Таємниця козацької шаблі". У відгуці напишіть, чи сподобалась вам ця книжка, чим саме ( якщо не сподобалась, то напишіть, що саме не сподобалось), чи порадите ви прочитати ще комусь цей твір ( якщо так, то кому саме і чому). Напишіть, які висновки ви зробили для себе з прочитаної повісті. Пофантазуйте, що б ви додали чи змінили у цьому творі. 
Можете створити рекламу повісті ( вітається додатковими балами).
При бажанні створіть ілюстрацію до твору на аркуші А4 (вітається додатковими балами).


Євген Гуцало


 Закоханий у свій рідний край, чарівне Поділля, письменник Євген Гуцало в одному з віршів про місця свого дитинства писав так:

Там встають усміхнені світанки, 

На схід сонця стеляться стежки, 
Там співають пісню подолянки
 І веселка воду п'є з ріки...
 Серед перших книжок Євгена Гуцала — Біблія. Ще не вміючи читати, хлопець познайомився з цією книгою, що стала згодом для нього втіленням мудрості. У повісті «Співуча колиска з верболозу» письменник з гумором розповідає, як знайшов Біблію на печі в баби Ликори і, аж доки баба не схаменулась, порозмальовував її олівцем. Важко сказати, коли відбулася перша проба пера майбутнього письменника. Сам він жартуючи згадував: «Здається, я писав завжди». Промовистим з його творчої біографії є такий факт: якось, ще в молодших класах, учні писали твір на вільну тему. Українську мову викладав батько Євгена. І коли він прочитав Євгенів твір, то на весь клас запитав: «Ти оце звідки списав?»


  У своєму житті ми зустрічаємо різних людей, і з першої зустрічі доволі важко визначити, добра ця людина чи не надто добра, чесна чи не дуже. Недарма ж кажуть, що треба пуд солі з'їсти з людиною,  щоб розпізнати її хоч в основному.


  Отже, потрібно навчитися розпізнавати добро і зло, стерегтися недобрих людей, уникати нерозважливих вчинків. Можливо, частково  це допоможе нам зрозуміти  оповідання Євгена Гуцала „Лось”. 

  Прочитайте оповідання  "Лось"  (текст  у вашому підручнику) або послухайте аудіокнигу (проєкт  #Книги_що_говорять )


Треба знати!
За жанром, твір Євгена Гуцала є оповіданням

Оповідання — невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному епізоді з життя одного персонажа (іноді кількох).
Робота з текстом оповідання
  Читаючи твір, запишіть усіх персонажів оповідання.
 Зверніть увагу на опис лося. Поміркуйте, як автор ставиться до свого героя.
   Автор вводить портретну характеристику усім персонажам оповідання. Чи вдалося авторові передати своє ставлення до літературних героїв? Кому з них  Євген Гуцало симпатизує?



Накресліть у зошити  таблицю і заповніть її
Персонаж твору
Літературний портрет
Ставлення автора










  Пригадайте, чому лось принюхувався до слідів на стежці? Чи боявся   він людей? 
  В яку біду потрапив лісовий красень? Як він боровся за життя?

Сподіваюсь, ви вже прочитали оповідання, тож пропоную вам виконати онлайн-вправу, щоб перевірити себе, чи запам'ятали ви послідовність подій у тексті.


  Виконайте тестові завдання на платформі Classtime, перейшовши за посиланням.  
Для того, щоб приєднатись до сесії, вам треба увійти  на платформу, ввести своє ім'я і прізвище у рубриці "Учням" та ввести код сесії PYRE3V. 

 
  Аналізуємо прочитане 
Проаналізуйте, які почуття  у вас викликав  цей твір?
Які роздуми виникли під його впливом?
Чи сподобалось  вам це оповідання? Що найбільше вразило? Чому?
Сформулюйте тему оповідання та запишіть її у зошит.
Створіть ланцюжок ключових слів, які ви можете пов'язати з оповіданням "Лось" (запишіть у зошит).

   Розвиваємось творчо
  Спрогнозуйте кінцівку оповідання, уявивши, що у творі не з’явився дядько Шпичак.
  Уявіть себе письменником/письменницею і створіть власний кінець твору. Творчу роботу запишіть у зошит або оформіть як книжку (використайте формат А5).
Бажаю успіхів!
Якщо ви любите малювати, створіть ілюстрацію до оповідання.

Немає коментарів:

Дописати коментар