Шестикласникам

Десятикласникам і десятикласницям (мова)

       Мрії збуваються, якщо мріяти правильно

с234f4 qrcodesqrcodes

А ви знаєте, хто придумав  слово - "мрія"?

                     

    «Одного неточного, невдало сказаного або хоча б погано вимовленого слова іноді досить, щоб зіпсувати все враження» (Адам Міцкевич)
- Чи згодні ви з твердженням польського письменника? Свою думку аргументуйте.

Мовна норма. Бути чи не бути - ось питання 

                     (вчимось і дискутуємо)



Проблемне питання

- Чи може суспільство обійтись без мовної норми?







-  Що таке  мовна норма?
- Як ви вважаєте, чи є актуальним поняття  "мовна норма" для сучасної української мови? Свою відповідь прокоментуйте.
-Як ви розумієте, що таке "нормативне"  і "ненормативне" мовлення? Наведіть приклади порушень мовної норми.

Звернувшись до Академічного словника , знайдіть лексичне значення слова "норма". 

ua.qr-code-generator.com

   Інтерактивна вправа допоможе  вам перевірити, чи ви розрізняєте  види помилок мовної норми

Операція "Антисуржик"


Інтерактивна вправа допоможе  вам  уникати вживання суржикових слів 

  Лінгвістична каво-перерва

Мовний експерт Олександр Авраменко пропонує вам  урок із присмаком кави. 



Як правильно  наголошувати: «торт  Каво՛вий рай»  чи «Ка՛вовий рай»?









Попрацюйте у команді. 
 Проаналізуйте тексти пісень Кузьми Скрябіна на відповідність мовній нормі.   Поділіться своїми дослідженнями. 

- Висловіть свою позицію щодо твердження:  «Мовна норма  обмежує комунікативну свободу людини» .







Наскільки добре Ви знаєте справжню живу українську мову й наскільки великий Ваш словниковий запас, допоможе вам перевірити запропонований тест.
                                     

Умови успішного спілкування

Інколи нам доводиться привернути увагу тих, з ким ми розмовляємо. Олександр Авраменко пропонує використовувати у своєму мовленні кілька  слів, за допомогою яких можна міцніше тримати увагу співрозмовника.

Особистість мовця, риси гарного співрозмовника

   У вас ніколи не виникало відчуття, що коли ви говорите, вас  не завжди слухають? Джуліан Трежер допоможе вам це виправити. 

  Домашнє завдання

 Подивіться відео і створіть пам'ятку "Як говорити, щоб вас хотілось слухати"



Проект "Прикрась життя українським словом"

 

                                         Фразеологізми


  Тестові завдання до теми "Лексикологія, фразеологізми"

Код: Z9MJW

https://www.classtime.com/code/Z9MJW



  Чи задумувались ви, чому одні нетерпимі до інших? Чому той, хто відрізняється від оточуючих, частіше залишається на самоті та стає об’єктом насмішок, а іноді – й проявів цькування?
   За даними численних досліджень, на вміння знаходити спільну мову з оточуючими впливає розвинутість емоційного інтелекту і, зокрема емпатії – здатності розуміти емоційні стани іншої людини, бачити світ «її очима» та скеровувати власну поведінку відповідно до цього.
  Маємо прагнути знаходити спільну мову з кожним і кожною  та вбачати в оточуючих найкращі риси характеру.
  Пропоную вам  розмістити  матеріали про гідність в житті людини
Зроблено в Padlet





Для служби Google Документ створене корисне доповнення OnlineCorrector, яке перевіряє в тексті дотримання правописних і граматичних правил, а також дає поради щодо стилістики та слововживання, які спираються на праці відомих українських мовознавців.

  Збагачуйте своє мовлення, вчіться формулювати думку грамотно, використовуючи доповнення  для різноманітних текстів.

Милозвучність української мови - не пусті слова

 Ця характерна для нашої рідної мови ознака  досягається природним чергуванням у ній окремих голосних і приголосних звуків, можливістю вживати фонетичні варіанти слів та словоформ.

  Збіг кількох звуків усувається вживанням фонетичних варіантів самостійних та службових слів, яке називають евфонічним чергуванням. Воно допомагає уникати невмотивованого нагромадження однакових голосних та приголосних звуків. 
  До них належать варіанти прийменників (префіксів) в — у (ув, уві, вві); від — од (оді); над — наді, під — пiдi, перед — переді та інші;
 сполучників і — й, щоб — щоби, хоч — хоча, часток б — би, ж — же, лиш — лише, ще — іще
а також варіанти іменників чоловічого роду в давальному відмінку однини на -ові, -еві (єві), -у, -ю, прикметників чоловічого й середнього роду в місцевому відмінку на -ому/-ім (-їм), прислівникові варіанти типу знов — знову, звідкіль — звідкіля, більш — більше, варіанти дієслівних форм: робити — робить, купатисъ — купатися, ходім — ходімо, пишіть — пишіте і под. 
  Більшість із названих варіантів давно закріпилася в мові і складають її норму (це відбито в «Українському правописі») 






  Про чергування у/в, і/й  можна дізнатись більше на платформі Ed-Era за цим посиланням
 Виконайте тестові завдання, створені на платформі Classtime ( код 4M327)

 
Завдання на час карантину







Вимова звуків
  
Теоретичний матеріал для повторення і поглиблення є на с.77-78 вашого підручника.
  Щороку в програмі ЗНО є не менш  як два завдання з фонетики та орфоепії. 

   Пропоную розглянути  кілька типових тестів з фонетики та орфоепії на прикладах ЗНО різних років. Уважно прочитайте пояснення та занотуйте собі основне. 
1. Однакова кількість звуків і букв у кожному слові рядка: 
а) прислів’я, мавпячий, Київщина;
б) тюбетейка, віджити, щипати.
 Це одне з найтиповіших та найлегших завдань. Проте воно вимагає уважності та мінімальних знань з математики. Для його виконання не потрібно писати фонетичну транскрипцію та рахувати всі букви й всі звуки. Достатньо пам'ятати про так звані «підступні букви»:
ї, щзавжди позначають 2 звуки, тому над ними пишемо «+»
я, ю, є — позначають 2 звуки на початку слова, після голосного, апострофа та м’якого знака; у цих випадках пишемо над ними «+»
ь не позначає жодного звука,  над ним позначаємо завжди «-»
дз, джу корені слова позначають 1 звук, пишемо «-» 
дз, дж — позначають 2 звуки  на межі префікса й кореня, як  у слові  «підживити [п′ідживиˊти]», тому   нічого не позначаємо.
• нн  [y: ](подовження) — це один звук, тому позначаємо «-».
• спрощення (коли воно позначається лише у вимові)  (якщо забули, можна пригадати тут ), наприклад,  контрастний [контрасний]  — позначаємо «-», а у слові «шістсот» — випадає «т» і відбувається подвоєння «с» [с: ], тому  позначаємо «-».

А ще треба пам'ятати  деякі випадки уподібнення ( позначаємо «-») :
     -зж — [ж:]  розжеврюватися  [рож:еврˊуватисˊа]
    -шся [c':a]  умиваєшся [умивайеc':a]
  -зш, -сш [ш:]  зарісши [ зарі´ш:и ]
   - чц — [ц:] квіточці  [кві´тоц:і ]
   - тч — [ч:] братчик [ бра´ч:ик ]
   - ться — [ц':а]  співається [співайец':а] ( буква «є» дає 2 звуки, буквосполука «тьс»  — 1  подовжений [ц':], тому  запис виглядатиме так: «+- - »).


 Виконайте тестові завдання, які допоможуть вам перевірити, наскільки добре ви вмієте застосувати отримані знання на практиці і потренуватись у виконанні завдань ЗНО. 
Для цього перейдіть за посиланням або увійдіть на платформу Classtime (код сесії  RW526).
Виконайте вправи 169 (відповідь надішліть на мою електронну пошту), 172 - у  робочому зошиті.


                                Наголошування слів

Опрацюйте теоретичний матеріал підручника на с. 81-82. 
Створіть буклет-пам'ятку щодо наголошування слів, скориставшись вправою 177  (це стане вам у пригоді при підготовці до ЗНО!) . 


За бажання можете скористатись лайфхаками з української мови.




Які саме слова з наголосами треба вивчити для ЗНО? Це питання завжди мучило старшокласників, адже в українській мові є більш ніж 250 тисяч слів, і знати правильні наголоси всіх-всіх не під силу нікому. Так ось!   Ч

удова новина! У  програмі для ЗНО 2020 року є список (сторінка 9) слів з наголосами -  тільки вони можуть бути в завданнях тестів у 2020 році.

Пропоную вам виконати вправу, що допоможе вам перевірити свої знання з теми "Наголос" і підготуватись до ЗНО!

                    Уживання апострофа і м`якого знака

               Апостроф = роздільна вимова


Виконайте тестові завдання, щоб перевірити свої знання з теми "Уживання апострофа"

ЗАПАМ`ЯТАЙТЕ!


"Ь" пишемо після 8 літер  "Де ти зси ці лини"

Нам Треба Добре Запам`ятати Ці Сім Літер



Треба виконати!
Тестові завдання "Уживання м`якого знака"
https://www.classtime.com/code/NJDJW



   Чи знаєте ви, мої десятикласники й десятикласниці, що таке діалектні слова? Якщо забули, то настав час пригадати. Мабуть, ви не один раз чули у своїй родині такі слова" "бульба", "пляцки", "мешти", "канапка", "батяр", "вельон", "шпацер" тощо.
Діалектна лексика – це слова, що вживаються в певних місцевостях і мають відповідники у літературній мові.
  Читаючи повість М.Коцюбинського "Тіні забутих предків", ви, напевно, звернули увагу, що автор вміло використав діалекти гуцулів. Працюючи над твором, автор в одному з листів  писав: "Збираю матеріал, переживаю природу, дивлюсь, слухаю й учусь. Який оригінальний край, який незвичайний казковий народ. Не знаю, чи вдалося мені, але коли б я хоч трохи переніс на папір колорит Гуцульщини і запах Карпат, то із того був би задоволений". 
    Завдання
- Поміркуйте, з якою метою М.Коцюбинський використав діалекти у своїй повісті "Тіні забутих предків". Випишіть у зошит кілька прикладів з тексту твору, що містять діалекти, які б означали їжу, предмети одягу, господарства, родинні стосунки.
- Об'єднайтесь у групу з 3-х однокласників/однокласниць і створіть словничок  діалектних слів (приблизно 30) нашого краю (за допомогою зверніться до своїх батьків, бабусь, дідусів). Оформіть його, скориставшись Microsoft Word або Microsoft Office Publisher  (ваші роботи будуть розміщені у блозі).


   21 лютого - Міжнародний день рідної мови. 
   Пропоную вам, мої десятикласники і десятикласниці, долучитись до створення інтерактивного плакату про українську мову. Вам необхідно розмістити вислів  про рідну мову відомої людини (діяча науки, культури, письменника чи письменниці). При бажанні можете скористатись матеріалами сайту Мова - ДНК нації
Натисни на "+" і введи текст, який хочеш розмістити. Не забудь вказати автора цитати і своє прізвище та ім'я.

Зроблено в Padlet

Немає коментарів:

Дописати коментар