Шестикласникам

Українська література


Таблиця, що нагадує про "першість" в українській літературі




Пропоную скласти пазл - ілюстрацію до вірша Івана Малковича
preview36 pieceЗ янголом на плечі

Список псевдонімів письменників, чиї твори висуваються на зовнішнє незалежне тестування

Інтерактивна вікторина для підготовки до ЗНО  з української літератури


 


 145-річчю від дня народення Лесі Українки присвячується



1890 року  письменниця написала казку "Метелик", що була надрукована в дитячому журналі "Дзвінок".


Сподіваюсь, ви захочете прочитати цей цікавий і  з глибоким змістом твір. Читаючи, поміркуйте над запитаннями.

- Що означає темрява, а що світло? 

- Кого розуміє Леся Українка під постаттю лилика, а кого під постаттю метелика?

- Хтоо вам більше подобається — лилик, який хоче провести все життя у темряві, чи метелик, який прагне до світла? З чим пов'язане прагнення до світла?

- Що, на думку Лесі Українки, вартісніше — животіти й нидіти ввесь вік у темряві, чи прагнути до світла, хоч, може, прийдеться заплатити й життям за цей ідеал?


Воронина Леся

Головна риса дитячого письменника —
неймовірна радість просто від того, що ти живеш на світі.
Л. Воронина
    Чи доводилося тобі потрапляти у дивні, незрозумілі, а то й небезпечні обставини? Невже ти ніколи й нічого в світі не боявся? А якщо одного чудового ранку ти прокинешся й помітиш, що довкола відбуваються фантастичні події? Часом обставини змушують навіть дуже несміливих людей сторчголов кидатися назустріч небезпеці Ось ти біжиш знайомою вулицею і раптом провалюєшся крізь люк у секретний штаб Таємного Товариства Боягузів. Твоя рідна бабуся винаходить часоліт, а Землю от-от мають захопити підступні космічні прибульці, які заразили більшість людей вірусом страху. Порятунок людства залежить тільки від тебе! Головне — вміти здолати свій страх. От тільки зумій у слушну мить скористатися ЗАСОБОМ ВІД ПЕРЕЛЯКУ № 9!

Повість можна прочитати за посиланнямhttp://www.rulit.me/books/taemne-tovaristvo-boyaguziv-abo-zasib-vid-perelyaku-9-read-355303-1.html

«Прибулець з Країни нямликів», «Хлюсь та інші», «Таємне Товариство Боягузів, або Засіб від переляку № 9», «Таємниця Пурпурової планети» та інші — книжки дитячої письменниці сучасності Лесі Ворониної відрізняються своєю універсальністю, їх можна читати у будь-якому віці й щоразу відкривати для себе щось нове. Вони не пласкі й одновимірні, а, сказати б, «багатоступеневі», як ракета, що злітає вище й вище. Але для цього обов’язково потрібна співпраця письменника й читача, їхня співтворчість. 
 
 Народилась Леся Воронина (справжнє ім’я — Олена Анастасівна Вороніна) 21 березня 1955 року в м. Києві. Росла допитливою й кмітливою дитиною. Дуже рано почала складати різні фантастично-гумористично-таємничі історії, а також лякачки, які виконувала під час тихої години у садочку, а згодом під час перебування в літніх піонерських таборах. Людина, яка вміє розповідати захопливі історії, як відомо, цінується у будь-якому колективі. 
Отож, усвідомивши, що володіє талантом оповідача, вступила на філологічний факультет Київського державного університету ім. Т. Г. Шевченка. 
Лауреат:
2004 р. —Всеукраїнської акції «Книжка року» (книжка «Суперагент 000. Таємниця золотого кенгуру»);
2005 р. —Всеукраїнського конкурсу романів, кіносценаріїв і п'єс «Коронація слова» (книжка «Таємниця Пурпурової планети»);
2006 р. —Міжнародного літературного конкурсу «Дитячий Портал» (книжка «Таємне товариство боягузів або засіб від переляку № 9»);
2008 р. —конкурсу «Книжка року Бі-бі-сі» (книжка «Нямлик і балакуча квіточка»).

Більше про письменницю можна дізнатись тут:

http://www.shevkyivlib.org.ua/arhiv/podii/229-vidatny-persony-lesya-voronina.html

Всеволод Нестайко (від автора)

У дитинстві я був руденький, худенький і маленький — чи не найменший у першому класі. І страшенно хотів якнайшвидше вирости. За порадою однокласника Васі, такого ж, як і я, шпінгалета, я прив’язував до однієї ноги важку праску, до другої — цеглину, хапався за верхню планку одвірка і висів, поки вистачало сил, намагаючись витягти своє тіло. А ще той Вася мені сказав, що від дощу все росте. І я довго простоював під дощем, підставляючи струменям свою грішну руду голову. Мама дивувалася, чого в мене постійний нежить.
Швидше вирости я хотів ще й тому, що дитинство моє, на жаль, було не дуже безхмарним і щасливим. Тато мій, колишній «січовий стрілець», 1933 року був заарештований і загинув. З трьох рочків пізнав я, що таке доля безбатченка, де чи не єдиною втіхою були книжки.
А коли мені було всього одинадцять, почалася війна. Дитинство моє урвалося, я одразу став дорослим. Бо лишився в окупованому фашистами Києві, і ті два роки згадувати не люблю — стільки там було страшного й недитячого.
А коли я став по-справжньому дорослим, мені страшенно захотілося повернутись назад у дитинство — догратися, досміятися, добешкетувати... Вихід був один — стати дитячим письменником. Так я й зробив. І, пам’ятаючи своє невеселе дитинство, я намагався писати якомога веселіше. Написав я чимало книжок. Але чи не з найбільшою насолодою я писав про пригоди Яви і Павлуші. Все почалося сорок років тому з двох оповідань «Пригода в кукурудзі» і «Тореадори з Васюківки», що були надруковані 1963 року. Хлопці виявилися такими меткими й непосидючими, що примусили мене одразу ж написати повість «Пригоди Робінзона Кукурузо» (1964). А тоді повість «Незнайомець з тринадцятої квартири» (1966). І нарешті — повість «Таємниця трьох невідомих» (1970).
  
     Вам, дорогі мої читачі, хочу сказати — не поспішайте, як я колись, швидше виростати. Бо дитячі роки неповторні. І якщо Ява й Павлуша допоможуть вам на якісь хвилини гостріше відчути радість веселого, щедрого на пригоди й витівки дитинства, я буду щасливий.

 Важко знайти в нашій літературі щось настільки веселе, талановите й дотепне, як ця неперевершена книга Всеволода Нестайка, якого часто називають Гоголем сучасної української дитячої літератури. Недаремно «Тореадори з Васюківки» перекладено двадцятьма мовами і внесено до Особливо Почесного списку Андерсена як один з найвидатніших творів світової літератури для дітей.


Кілька афоризмів і просто мудрих думок від Всеволода Нестайка

"Ось дивно: якщо ти зробиш людині добро, вона стає тобі приємною".

"Тільки оптимісти зможуть будувати вільну незалежну державу".

"Взагалі, я вважаю, що дитяча дружба - це щастя. Якщо це вірна дружба, вона зберігається на все життя..."

"Всі діти в чомусь здібні, талановиті, вони дуже різні і чимось дуже цікаві. Але, як на мене, є недолюблені, ті, яким недодали уваги в дитинстві. Саме від дорослих залежить, кого вони виростять і чи будуть їхні діти успішними і щасливими".

"Неволя - це найстрашніше, що може бути в світі - коли йдеш ти з мамою по вулиці, тримаєшся, а будь-який фашист може штовхнути твою маму, образити, і ти нічого не можеш вдіяти. У 1941-му році мені було 11 років, і з того часу я став дорослим, напевно. Дитинства у мене вже не було".

"Я вірю в добро... Вірю в людську гідність... Вірю в те, що все-таки в душі кожного існує Господь Бог, і в кожного він свій... Вірю в єдиного Господа... І він не стільки на іконах і в церквах, скільки в душах людських. Розумієте, у кожного, якщо він чесний, порядний, добрий і чуйний, то у кожного, так би мовити, свій Господь".
"Я пишаюся, що не вийшов із дитинства, що зберіг дитячу душу. Це підтримує мене в нашому жорстокому світі і дає сили творити."


Вірш Ліни Костенко "Крила" у виконанні Богдана Ступки















                                         Ігор Калинець

                           Писанки

Виводить мама дивним писачком,
по білому яйці воскові взори.
Мандрує писанка по мисочках,
із цибулиним золотим узваром,
з настоями на травах і корі,
на веснянім і на осіннім зіллі –
і писанка оранжево горить
у філіграннім сплеті ліній.
То вже вона, як дивовижний світ,
то вже дзвенить, як згусток сонця,
буяють буйно квіти у росі,
олені бродять в березневім соці.
І стилізовані сплітаються сади
у маєві густих обрамлень,
мереживом найтоншим мерехтить
геометричний космацький орнамент.
І я поплив у світ дитячих мрій
на білі колискові оболоні...
Котились писанками ізгори
ясні сонця у мамині долоні.


Вірші з "Книжечки для Дзвінки" можна прочитати  за посиланням

Семикласникам

Вивчаємо повість "Климко"

Ото щастя - написати таку книжку, щоб читач  навмисне розтягував читання її надовше, мацав недочитані сторінки і думав радо: ще є, ще й на завтра зостанеться.
                                                                                                                Григір Тютюнник

Поміркуйте!

Головного героя повісті автор назвав Климко. 
Ім`я Клим примандрувало до нас із Візантії. Там воно звучало як Клеменс, Клементій, що латинською означає  милостивий, лагідний, вибачливий, поблажливий.

- Як ви думаєте, чи відповідає дане імя персонажу твору, чи характеризує його вдачу? Як ви міркуєте, чи випадковим був вибір автора щодо імені героя?

Шестикласникам 

Вивчаємо оповідання Володимира Винниченка

 
Читаючи оповідання, зверніть увагу:
- як називали Федька інші персонажі твору ( запишіть ці назви у зошит);
- позитивні і негативні (на ваш погляд) риси характеру Федька і Толі
- як ставиться автор до своїх персонажів.

Враховуючи Конвенцію ООН про права дитини, поміркуйте, які права Федька як дитини були порушені його батьками?
Конвенція ООН про права дитини


Святий Микола — другий після Бога заступник, покровитель - господарства, господар земних вод, заступник від бід, нещастя. 
Він — не вигадка, не казка, не прекрасна наша мрія.
Миколай — добро та ласка,
Він — розрада та надія.

Прочитайте казку  Віри Маркович "Що побачив Миколай"  і порозмірковуйте.

- Чому Миколай вирішив повернутись на землю після свята?
- Чим був стурбований святий Миколай?
- Чи, справді, все погане тільки побачив святий на землі? Знайдіть у тексті казки рядки, які б підтвердили вашу думку.

 

Шестикласникам 

Вивчаємо творчість Лесі Українки


Працюючи у групі, виберіть тему, яка вас зацікавила (узгодьте з іншою групою). Придумайте стиль оформлення та представлення результатів своєї  роботи.
1. Підготуйте повідомлення  про родину, у якій народилась Леся Українка. 
2. Підготуйте повідомлення про дитинство Лесі Українки,  її зацікавленння.
3. Підготуйте  повідомлення із мультимедійною презентацією (до 10 слайдів) про творчість Лесі Українки для дітей.
Сподіваюсь, що  вам стануть у пригоді наступні  Інтернет-джерела:




 

 Вивчаючи Шевченка

Шевченко завжди молодий  (блог адресовано тим, хто цікавиться постаттю і творчістю митця)

Балада "Тополя"




Перевір, чи уважний ти читач? Український художник Олег Щупляк створює незвичайні картини з подвійним змістом - двовзори. Два різних світи, об'єднаних в одній картині, змушують задуматися і роблять роботи талановитого художника неповторними.

Мені тринадцятий минало. Шевченко

Для шестикласників

До уроку "Пісні про Львів"




Вивчаємо пісні січових стрільців

 

Для семикласників 

Перевір, чи уважний ти читач?

 

   Кожного, хто знайомиться з життям і діяльністю Франка, вражає і захоплює багатогранний талант і дивовижна працьовитість цієї людини. На це велике ім'я зложилися його небуденний талант, рідке багатство, різнорідність його діяльності й творчої праці. “Невеликий, хоч сильний мужчина. Високе чоло, сірі, трохи холодні очі, в лініях бороди щось енергічне, уперте. Рудувате волосся непокірливо пнеться, вуси стирчать. Скромно одягнений, він тихий і непомітний, поки мовчить. А заговорить і все здивує, як ця невисока фігура росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло й ясно од світла його очей, а його мова здається не словом, а сталлю, що б¢є об кремінь і сипле іскри”, - так розповідав про Івана Яковича Франка його сучасник і щирий друг М. М. Коцюбинський у своїй статті.

Vb[fqkj rjw.,bycmrbq Sdfy Ahfyrj Наскільки ти уважно читав повість І.Франка "Захар Беркут"?

 

Для  шестикласників

Володимир Рутківський "Джури козака Швайки"

   Усі ми знаємо імена Северина Наливайка, Богдана Хмельницького, Івана Мазепи. А ким були найперші козаки? Звідкіля вони взялися? На ці запитання ти знайдеш відповідь у новому гостросюжетному історичному романі Володимира Рутківського — одного з найблискучіших сучасних українських дитячих письменників. Його дивовижні герої — Грицик та малий волхв Санько, юний богатир Демко Дурна Сила, його мама-велетка, невломий козак Швайка зі своїм вірним вовком Барвінком та їхні численні друзі — з честю виходять із найскладніших ситуацій. А небезпека чигає на кожному кроці, а надто, коли ти зважився підняти шаблю на могутню татарську орду, а за твоєю спиною — майже нікого…

    Читаючи книгу, випиши  з тексту якомога більше фразеологічних зворотів або спробуй створити словничок застарілої лексики, яку використав автор.


   

Цю книгу можна прочитати онлайн за цим посиланням


Про автора книги можеш знайти інформацію за посиланнями  




 


Перевір свої знання з теми "Пісні народні і літературного походження"

Обкладинка підручника 6 клас Українська література О. М. АвраменкоО.М.Авраменко  Українська література 

Підручник  6 клас









Карта знань "Українська народна лірика"

Немає коментарів:

Дописати коментар