Шестикласникам

Шестикласникам і шестикласницям_мова

 Тема. Повторення вивченого  у 5-му класі про словосполучення і речення

- Пригадайте, що таке словосполучення і з яких компонентів воно складається. 

Письмово виконайте вправу 4 з підручника ( вона допоможе вам пригадати вивчене у 5-му класі про словосполучення).

  Якщо у вас виникли труднощі,  перегляньте   відеоуроки про словосполучення.



Пригадайте, яку роль виконує речення у нашому мовленні? 
- Чим речення відрізняється від словосполучення?

 Створіть  у зошиті карту знань (інтелект-карту) про  речення ( пригадайте види речень за метою висловлювання, за будовою, за наявністю головних і другорядних членів речення, ускладнювальних компонентів). 
  Якщо  вам складно пригадати матеріал, який ми вивчили у 5-му класі, то розміщені нижче відеоуроки допоможуть вам відновити інформацію. 
  Виконайте  письмово вправу 8 з підручника. Зверніть увагу, що вправа містить три завдання.

Бажаю успіхів!

Тема. Повторення вивченого у 5-му класі про передачу чужої мови

  Сподіваюсь, що ви не забули, що чуже мовлення ми можемо передавати прямою мовою.

- Пригадайте, з яких частин складається речення з прямою мовою і які розділові знаки треба ставити  у такому реченні.

Якщо у вас виникли труднощі, перейдіть за посиланням, де розміщено теоретичний матеріал.



 Щоб перевірити, як добре ви знаєте цю тему, виконайте тестові завдання на платформі Classtime, перейшовши за посиланням:  https://www.classtime.com/code/PV7VNG. 

Код сесії :PV7VNG

Переглядаючи матеріал презентації, ви пригадали, що різновидом прямої мови є діалог. Зазвичай діалогом називають розмову двох осіб. 

Якщо в спілкуванні беруть участь більше учасників, така розмова називається полілогом. Крім того, виділяють монолог — висловлювання, виступ однієї особи.

Кожне окреме висловлювання учасників діалогу називають реплікою. У художніх творах найчастіше кожну репліку починають із нового рядка, а перед нею ставлять тире.  Якщо репліка супроводжується словами автора, то ставляться ті самі розділові знаки, що й при прямій мові, але без лапок.

Схематично діалог можна зобразити так: (А, а — слова автора, Д, д — репліка діалогу)

1.А:

— Д!?...   

2. — Д, — а.    

3. — Д, — а. — Д!?.  

4. — Д!? — а.   

5. — Д, — а : — Д!?...

 

Виконайте письмово вправу, розставивши розділові знаки відповідно до правил оформлення діалогу. Текст вправи за посиланням.




Бажаю успіхів! До зустрічі!


16 вересня
Тема. Повторення вивченого  у 5-му класі про складне речення

- Пригадайте, яке речення називається складним. 

- Що ми маємо пам'ятати про розділові знаки між частинами складного речення? 

Якщо у вас виникли труднощі, перейдіть  за посиланням.

   Із запропонованих речень випишіть складні, підкресліть у них граматичні основи. Проаналізуйте, чи у всіх складних реченнях правильно розставлені розділові знаки.

Нагадую: щоб визначити, є речення простим чи складним, спочатку знайдіть і підкресліть граматичні основи. Якщо є дві або більше граматичних основ, то речення складне.

   Серед лісової галявини стоїть маленька хатина. Її  люди побудували  щоб у негоду мандрівники могли сховатися. 

  Одного разу троє хлопців збирали у лісі  гриби. Несподівано у небі захмарилось, і зненацька почалася злива. Хлопці були неподалік  лісової хатини, тому  сховались від дощу у ній. Коли це бачать, як до хатини біжить незнайомий хлопчик. Одяг на ньому був мокрий, а сам він тремтів од холоду.

  Один із  хлопців сказав: "Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе". Другий теж промовив красиві й жалісливі слова: "Як страшно опинитися в зливу серед поля! Я співчуваю тобі". 

   А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку і дав її змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку та одягнув суху.

  Важливо!

Між частинами складного речення завжди ставимо кому, незалежно від того, пов'язані вони між собою за допомогою  сполучників чи тільки  інтонації.

 Важливо розрізняти складні речення і речення з однорідними членами речення.

  Щоб правильно ставити розділові знаки, маємо знайти граматичні основи і з'ясувати, яке це речення - просте, ускладнене однорідними членами речення чи складне. 

  Якщо є дві або більше граматичні основи,  то речення складне, тому між його частинами ставимо кому.

Розставте пропущені розділові знаки у складних реченнях, підкресліть граматичні основи.

Великий спокій був на землі й люди жили в спокою (Леся Українка). Великі хмари холодом нагусли червоне листя падає в гаю. Летять у вирій дуже дикі гуси а я слонам привіт передаю (Ліна Костенко). Буря вщухла а  морські хвилі продовжували бушувати. Над містом стояла  ніч і  високо серед неба світив ясний місяць. Пишається калинонька  явір молодіє  а кругом їх верболози й лози зеленіють. (Т. Шевченко.) 

Бажаю успіху! 


25 вересня

Тема. Лексикологія. Групи слів за походженням


 Починаємо вивчення нового розділу "Лексикологія".

Ми знатимемо та розумітимемо значення основних термінів розділу, вмітимемо пояснювати поділ слів на власне українські й запозичені.

Виконайте онлайнову  вправу, яка допоможе пригадати вам розділи мовознавства.





 Вивчіть визначення терміна "лексикологія" (с. 22  вашого підручника).

Опрацюйте теоретичний матеріал на с. 22  вашого підручника про власне українські і запозичені слова.

 -До якого словника потрібно звернутися, щоб з'ясувати  походження запозичених слів.

Виконайте онлайнову вправу, розподіливши слова, враховуючи їхнє походження.

Письмове завдання

Виконайте письмово завдання ІІ вправи 40 у вашому підручнику.

  Виберіть 6 слів із вправи 43 і за допомогою словника іншомовних слів ( можете скористатись онлайн-версією, перейшовши за покликанням), з'ясуйте, з якої мови запозичення. 

Прочитайте у підручнику рубрику "Культура мови" (с. 24), письмово виконайте вправу 47.  

                       Бажаю успіхів! До зустрічі!

Тема. Активна і пасивна лексика

 Вивчаючи цю тему, ми маємо зрозуміти  і вміти пояснити причини вилучення з активного вжитку певних  застарілих слів (історизмів, архаїзмів) та появи  нових слів (неологізмів).

 Поміркуйте, яку людину ми вважаємо активною, а яку пасивною. 

 Зверніться до Академічного словника і з'ясуйте значення слів "активний", "пасивний".  

Як ви думаєте, яка це лексика "активна" і "пасивна"?

Зверніться до підручника на с. 25 і прочитайте теоретичний матеріал.

Наш світ постійно змінюється, а разом з ним змінюється і словниковий склад мови.

 Він весь час перебуває в русі: зникають слова, які ми не вживаємо, але натомість з’являються нові слова, адже виникає потреба називати нові предмети, явища, поняття: екофорум, комп’ютер, модельєр, марафон, стиліст, прес-секретар, телефакс.

 Деякі слова втрачають своє попереднє значення і набувають нового.

Приклад


Планшет:
  застаріле значення — дошка, на яку наклеєно креслярський папір; 

сучасне значення — підвид сучасного комп’ютера.



Троль: у скандинавському фольклорі — потворний карлик, гігант чи демон; 

у сучасному світі набуло значення — той, хто розміщує брутальні повідомлення в мережі Інтернет.

Зверніть увагу на таблицю, розміщену на с. 25, накресліть її у зошит, доповнивши власними прикладами.

Перейдіть за посиланням і виконайте  онлайнову вправу.

Із підручника письмово  виконайте вправи 52, 55.

Для того, щоб перевірити себе, наскільки добре ви розрізняєте застарілі слова

Культура мовлення

Не варто вживати в українській мові неологізми, запозичені з інших мов, якщо в мові є прямі відповідники усталеного традиційного значення, це допоможе уникнути небажаних помилок.

Наприклад: домінувати — переважати; ексклюзивний — виключний; креативний – творчий; шоп, бутик, маркет – крамниця.

Бажаю успіхів!



Тема. Діалектні та просторічні слова

Вивчивши цю тему, ми знатимемо про слова, властиві мовленню жителів певної місцевості, і слова, яких варто уникати у спілкуванні, щоб мовлення було гарним і грамотним.

Мабуть, подорожуючи Україною, ви могли чути в певних місцевостях слова, значення яких не завжди зрозумілі, бо  ці слова використовують жителі окремих територій, а тому й значення цих слів так само розуміють саме вони.

Діалектна лексика, або діалектизми (від грецького dialektus — наріччя), у своїй основі є засобом усного спілкування людей певної території: стир — ганчірка для витирання столу,  шматка - ганчірка для миття посуду, кінва — відро, файно — гарно, сподні - штани, ровер - велосипед тощо. 

На с. 34 вашого підручника є визначення терміна "діалектні слова". Прочитайте теоретичний матеріал і дайте відповідь на питання: 

- Чому автори можуть використовувати діалектні слова у своїх творах?

- До яких словників треба звертатись, щоб з'ясувати тлумачення діалектних слів? 

Перейшовши за покликанням, зможете ознайомитись із Картою діалектів Західної України.

 Послухайте  уважно запропоновану пісню і випишіть у зошит використані авторами діалектні слова.

 


Виконайте  письмово вправу 77 у вашому підручнику.

На с. 35 підручника прочитайте теоретичний матеріал про просторічні слова. Створіть у зошиті карту знань про цей різновид лексики. 

Виконайте усно вправу 79. 



Запишіть у зошит подані слова, виправіть лексичні помилки: кульчики,  чашка, шкафчик, форточка, мусор, шарфік, грузовик, коврик.

Проєкт "До мовних джерел"

  Поспілкуйтесь із  своїми бабусями чи дідусями ( або іншими родичами) та укладіть "Словничок діалектних слів" (10 або більше слів), записавши діалекти  та літературні відповідники. Обов'язково вкажіть регіон  вживання записаних вами слів. Словничок можете проілюструвати ( це додасть балів за виконану роботу). 

  Бажаю успіхів!

 


ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ 
БЕРЕЗЕНЬ-2022

16 березня

Групи прикметників за значенням

Ми маємо знати, що усі прикметники поділяють за значенням на групи. Які саме?
Нагадую, що теоретичний матеріал теми знайдете у підручнику на с. 131.
Подивіться запропоноване відео.

Зверніть увагу!

Якісні прикметники відповідають на питання який? яка? яке? які? і називають ознаки предметів, що сприймаються через відчуття.

Відносні прикметники відповідають на питання який? яка? яке? які? і називають ознаку через відношення до предмета.
Відносні прикметники називають ознаку за відношенням до таких понять:

Присвійні прикметники відповідають на питання чий? чия? чиє? чиї? і називають ознаку за належністю предмета кому-небудь.

Запам'ятайте!

  Прикметники часто вживаються в переносному значенні, тому вони мають властивість переходити з однієї групи за значенням в іншу. 
Відносні і присвійні прикметники переходять у якісні, якщо вони вжиті у переносному значенні.

Письмове завдання. Розподіліть запропоновані прикметники на групи за значенням ( накресліть у зошиті таблицю):

  Давній запис, дощовий день, риб’ячий жир, одноманітний звук, український одяг, Улянин записник, багатий чоловік, європейський стандарт, Йосипів телефон, розумна дитина, залізні ланцюги, мамина посмішка, огидний погляд, липовий мед, овечий сир, білий рушник, осінній настрій, єнотова нірка, успішний проєкт.

Бажаю успіху!

    Творення прикметників


   У І семестрі ми вивчили з вами способи словотворення і тепер маємо можливість повторити і поглибити свої знання на прикладі прикметників.
1. Пригадайте способи словотворення.
Виконайте письмово вправу 373 і наведіть  аналогічні приклади творення прикметників, позначте словотворчі засоби.

2. Згадайте, які зміни приголосних відбуваються при творенні слів за допомогою суфіксів -ськ- (якщо забули, загляніть на с. 60 вашого підручника). Виконайте вправу 377.

  Присвійні прикметники мають свої словотвірні типи і утворюються від назв людей і тварин.

Від іменників І відміни — назв людей
  •  -ин : твірна основа закінчується на приголосний, окрім [й]: сестр-а - сестр-ин, 
баб-а - баб-ин;
Зверніть увагу!
Якщо кінцеві приголосні твірної основи [г], [к], [х], то вони чергуються з [ж], [ч], [ш]:  
Ольга - Ольж-ин, тітка - тітч-ин, свекруха - свекруш-ин.
  • -їн : твірна основа закінчується на [й]: Соломія - Соломі-їн, Софія - Софі-їн
Від іменників 2 відміни— за допомогою суфікса -ів (-їв): батько — батьк-ів.

Зверніть увагу!

При відмінюванні відбувається чергування
-ів/-ов:  дядько - дядьк-ів, дядьк-ов-ого;
-ів (-їв)/ - ев (-єв): Андрій - Андрі-їв, Андрі-єв-ого; лікар - лікар-ів, лікар-ев-ого.

Від назв тварин за допомогою суфіксів -ач-, -яч-, -ч-, -ин-: орл-ин-е гніздо, 
вов-ч-ий хвіст
Після букв, що передають голосний, та апострофа суфікс -їн- : змія - змі-їн-а шкіра.

Виконайте вправу 378.

 Ступені порівняння прикметників


  Ми знатимемо,  що таке ступені порівняння прикметників, які прикметники можуть утворювати ступені порівняння і як правильно утворювати ступені порівняння

Запам'ятайте
Лише якісні прикметники можуть утворювати ступені порівняння (але не всі!)








   Подивіться відео, яке допоможе вам навчитися утворювати ступені порівняння
прикметників

Зверніть увагу на схему ( при бажанні можете роздрукувати або створити схожу)

 Важливо запам'ятати, що не всі якісні прикметники можуть мати ступені порівняння. Отже:
(Розміщені схеми створила Середа Вікторія Анатоліївна)


Немає коментарів:

Дописати коментар