Шестикласникам

Шестикласникам і шестикласницям (література)

ЛІТНІ КАНІКУЛИ!!!

 Щоби більше встигати під час навчального року і мати трохи вльного часу, рекомендую для прочитання влітку кілька творів, які ми вивчатимемо у 6-му класі

1. Фантастична повість «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку №9» Лесі Ворониної 

 Головний герой твору «Таємне товариство боягузів» Климко Джура має м’який характер. Разом із кількома друзями впродовж усієї книги Климко бореться із власними страхами та комплексами. Хлопчик стає сміливішим, попри те, що потрапляє в таємну організацію під назвою ТТБ – Таємне Товариство Боягузів.  Герої повісті потрапляють у фантастичні пригоди, намагаються врятувати планету від нашестя інопланетних синьомордиків.





2. Пригодницька повість Ярослава Стельмаха "Митькозавр із Юрківки"

…Історія ця починалася зовсім звичайно. П’ятикласники Сергій та Митько приїхали на літній відпочинок у село. Вчителька ботаніки дала їм завдання — зібрати колекцію комах. Але хто ж міг уявити, що замість комах дотепні та непосидючі хлопці будуть полювати... на страшну химеру, що мешкає в озері. Але звідки взялася та потвора і як її спіймати? Тож друзі починають діяти…
Про незвичайні, кумедні й таємничі пригоди Сергія та Митька (й не тільки їх) ви прочитаєте у цій повісті.




3. Історичний роман для дітей Володимира Рутківського "Джури козака Швайки"
 
  Усі ми знаємо імена Северина Наливайка, Богдана Хмельницького, Івана Мазепи. А ким були найперші козаки? Звідкіля вони взялися? На ці запитання ви знайдете відповідь у новому гостросюжетному історичному романі Володимира Рутківського — одного з найблискучіших сучасних українських дитячих письменників. Його дивовижні герої — Грицик та малий волхв Санько, юний богатир Демко Дурна Сила, його мама-велетка, невловимий козак Швайка зі своїм вірним вовком Барвінком та їхні численні друзі — з честю виходять із найскладніших ситуацій. А небезпека чигає на кожному кроці, а надто, коли ти зважився підняти шаблю на могутню татарську орду, а за твоєю спиною — майже нікого…

4. Пригодницька повість Всеволода Нестайка "Тореадори з Васюківки"

   Твір, який увійшов до переліку золотої класики української літератури.  Книга відзначена у «Почесному списку Андерсена» і перекладена двадцятьма мовами. 
Книга розповідає про шкільні роки двох нерозлучних друзів, Яви та Павлуші, які пристрасно бажають прославитися на весь світ. Історія починається з відчайдушного інженерного проекту хлопців — спорудження  метрополітену під сільським свинарником. Потім хлопці влаштували  кориду  з сільською коровою Контрибуцією. А далі... Більше розказувати не буду. Захочете посміятися, беріться до читання.




БАЖАЮ ЦІКАВОГО ЧИТАННЯ!  ПРОВЕДІТЬ ЛІТО З КОРИСТЮ!

Тема. Книжка в житті людини. Письменник – особливо обдарована людина

Епіграф уроку«Ніколи не буде придумано будь-що, подібне  до книги – здатне дати вам  якраз стільки, скільки потрібно, - ніколи надто багато або надто мало, дати вам одному цілий всесвіт» (Айзек Азимов)
  Висловіть своє погодження/непогодження із словами письменника-фантаста Айзека Азимова: "Книга дає вам необхідні слова, щоб читати і перечитувати їх, коли ви хочете - в ліжку, за столом або розтягнувшись на підлозі - і як ви хочете - не поспішаючи, швидко, підряд або по шматочках.
Але головне - книга дає вам слова, до яких ви самі підбираєте картини, що виникають у вашій уяві".

 - Поміркуйте, яку роль відіграють книжки у вашому житті. Про що ви любите читати? Можливо, у вас є улюблена книжка або твори улюбленого письменника чи улюбленої письменниці?




  Опрацюйте матеріал підручника (с. 3-5) і виконайте письмово наступні завдання:
1) запишіть у зошити, які книги називають рукописними;
2) випишіть імена перших українських книгодрукарів;
3) дайте письмову відповідь на питання: "Коли книжки "оживають"?"




Подивіться  мультфільм американських режисерів   Вільяма Джойса і Брендона Олденбурга "Фантастичні літаючі книги містера Морріса Лессмора" ( 2011) і виконайте  письмово завдання під час або після його перегляду.
 
Дайте відповіді на питання:
- Яка основна думка мультфільму? Як ви зрозуміли задум авторів про те, що вони намагалися донести  глядачам?
- Як ви думаєте, чому у фільмі немає слів?
- Відтворіть сюжет мультфільму у формі плану і запишіть у зошит.
- Чому героям мультфільму довго не вдавалося оживити книгу?
- Як ви прокоментуєте, чому герой, написавши книгу, став людиною похилого віку, а потім знову помолодшав?
 Бажаю успіхів!

Тема. Календарно-обрядові пісні

  Народ-поет, народ-музикант - так називали українців видатні діячі культури різних народів, ознайомившись із нашим фольклорним надбанням. Найбільше вражає іноземців своєю мелодійністю, глибиною змісту, милозвучністю, довершеністю  народна пісня.
  Цього року ми починаємо вивчення української літератури з календарно-обрядових пісень
 Усе життя наших далеких предків було тісно пов'язане із сільськогосподарськими роботами та  аграрним календарем. Саме тому одним із найдавніших видів усної поезії народу є календарно-обрядові пісні, у яких відображався кожен цикл хліборобської праці в різні пори року.
  Виникли вони ще у дохристиянські (язичницькі) часи, коли предки українців мали уявлення про природу, в якій усі існуючі речі живуть своїм життям, тобто мають душу.  У багатьох народних піснях використовується  прийом, де предмети і явища виступають як живі істоти: "сонечко грає", "задумався місяць", "що ж ти, весно, нам принесла?", "а в лузі, в лузі, а в калиновім зажурилася перепілонька", "там сидів голуб з голубочкою, цілувалися, обіймалися".

 
Предки українців вірили в сили природи, в духів природи та вважали, що обрядовими піснями можуть вплинути на них та примусити їх діяти в бажаному напрямку. Обрядова поезія дуже тісно зв'язана з працею людини, з родинним побутом та з народним календарем. У цих піснях дуже часто відтворювався трудовий процес: зображали рухи, які символізують оранку, сівбу, жнива тощо. Це ніби художнє відображення самого життя в піснях, хороводах, іграх, танцях.

    Перегляньте уважно відео і запишіть у зошити ознаки  усної народної творчості та різновиди календарно-обрядової пісні. 

 

Робота з підручником

Опрацюйте статтю підручника на с.   8-9

 Випишіть у зошит жанри фольклору,  ознаки народних пісень, різновиди пісень за тематикою та на які цикли поділяють календарно-обрядові пісні.

Бажаю успіху! До зустрічі! 


Тема. Українські народні пісні зимового циклу

Календарно-обрядові пісні повинні були забезпечити успіхи в господарюванні, добрий урожай, щастя в родинному житті. 
 Пісні зимового циклу  виконували у давнину  від зимового сонцестояння (кінець грудня) і до проводів зими — свята масляної (друга половина лютого).
Подивіться відеоурок, випишіть  жанри та ознаки пісень зимового циклу.
 Коля́дки — величальні календарно-обрядові пісні зимового циклу свят. Первісно колядки супроводжували язичницькі обряди, дуже стійкими виявились обряди Коляди, пов'язані із вшануванням новонародженого сонця.
Із запровадженням на Русі християнства обряд колядування був пристосований до святкування Різдва Христового. Священики й ченці створили нові релігійні колядки з біблійними образами, які також набули великої популярності серед народу. У колядках, за традицією, вшановували всіх членів родини: господаря, господиню, хлопця, дівчину. Колядування поєднувалось із відповідною театралізованою виставою, танцями, музикою. Колядували групами, попередньо розподіливши обов'язки: отаман «береза», «звіздар», «міхоноша» та «ряджені».
Щедрі́вки — величальні українські народні обрядові пісні, які виконуються під Новий рік і у Щедрий Вечір. 
  Відповідно до різдвяно-новорічних звичаїв, щедрівки, як і колядки, величають господаря та його родину.
 Чим відрізняється щедрівка від колядки та засівалки (посівні пісні), ви дізнаєтесь, скориставшись інформацією Вікіпедії
     Робота з підручником

  Опрацюйте матеріал на с. 16-20, вивчіть визначення колядок, щедрівок, посівальних пісень. 
Вивчіть одну із  колядок напам'ять.

Пісні зимового циклу у виконанні сучасних співаків

18 вересня

Тема. Пісні весняного циклу

  Із прадавніх часів до XV століття наші предки вважали початком року березень, коли пробуджувалася природа, тепло перемагало морози, а життя — смерть. Саме тому першим річним святом у них було настання весни. Початок святкування припадав на ранню весну. В одних слов'янських землях починали водити хороводи й співати веснянки, коли, як казали, щука хвостом кригу розіб'є, в інших — як уперше закує зозуля.
  Весняний цикл складається з веснянок і хороводних ігор. Початок його припадає на ранню весну, коли оживає природа, а кінець — на завершення весняних польових робіт.
За народними віруваннями, на Стрітення (15 лютого) зима стрічалася з весною. 
  Весняні календарні обряди мали на меті пробудити землю, допомогти весні побороти зиму, відкрити шлях благодатному сонцю й теплу. Частиною обрядових дій було виконання веснянок — пісень, які закликали й прославляли весну.


За змістом пісні весняного циклу зводяться до закликання весни, хорошого врожаю, відображення підготовки поля, знарядь тощо.  До найвідоміших веснянок належать такі: «Подоляночка», «Ой весна, весна — днем красна», «А ми просо сіяли, сіяли».

  Назв у веснянок є багато: «ягівка», «гаілка», «гагілка», «ягілка», «магілка», «галанівка», «лаголайка», «риндзівка» та інші. Кожна місцевість, окрім особливої назви, мала ще й свої традиційні слова веснянок та веселих забав.

Різновидом веснянок є гаївки – пісні, що виконувались тільки у час великодніх свят. Гаївок було багато і різних: для молодших дітей, для старших, для хлопців і дівчат, були й гаївки, у яких парубки та дівчата обирали собі пару. 
  На відміну від гаївок, веснянки обіймають цілий цикл весняних пісень, які співаються від Благовіщення цілу весну. Так, не кожна веснянка є гаївкою, хоч кожна гаївка є веснянкою.
 Робота з підручником
  Опрацюйте матеріал вашого підручника на с.22, прочитайте тексти веснянок "Ой весна, весна - днем красна" "Ой кувала зозуленька", "Кривий танець", вміщених на с. 23-24.
Зверніть увагу на форму на те, що веснянки побудовані у формі діалогу. 

Випишіть  у зошит, які дари весна принесла людям. 
Дайте письмові відповіді на питання 4, 5, 8, 11, розміщені на с. 25.
 

  Коментар до веснянки "Кривий танець"
 Коли в давнину на нашу землю нападали чужинці, батьки привчали дітей остерігатися, заплутуючи сліди, аби  по них вороги не потрапили в село. Це й відтворював "Кривий танець".

Бажаю успіху! До зустрічі!



Тема. Пісні літнього циклу

Ми з вами маємо знати головні календарні обряди літнього циклу та пов'язані з ними пісні, вміти аналізувати пісенні твори, вивчити напам'ять одну із пісень.
  Опрацьовуючи матеріал підручника на с. 10-15, заповніть у зошиті таблицю за поданим зразком.
Літні обряди давніх українців починались з Русалій (напередодні Зелених свят)  і закінчувались після жнив. 
До літнього циклу відносять русальні, купальські та жниварські пісні.

Русальні пісні


  Дайте відповіді на питання
- Яку форму має пісня "Ой біжить, біжить дівчина"?
- Яке повір`я про русалок використано у цій пісні?
- Запишіть у зошит відгадки на  русалчині загадки.

Пісні купальські та жниварські

\

Обміркуємо прочитане

- Запишіть назву пісні, в якій змальоване опудало, що стало символом свята.
- Як ви вважаєте, в який момент свята виконували пісню "Заплету віночок".
- Як предки українців називали залишене на полі  невижате жито (9-12 стеблин)? 
- А як називали  останній вижатий сніп і як з ним поводились?

Бажаю успіхів! До зустрічі!


Завдання для груп


 Створіть презентацію про один із різновидів календарно-обрядових пісень (різновид визначте жеребкуванням)











Інтерактивний плакат дасть можливість послухати пісні зимового циклу  

Зроблено в Padlet

 Інтерактивна вправа допоможе перевірити, чи вмієте ви розрізняти календарно-обрядові  пісні

Виконайте завдання, зробіть скріншот сторінки і надішліть на адресу: bratolesya@gmail.com

  Тема. Колискові пісні

  Ми маємо ознайомитись із жанром колискової пісні, вміти коментувати зміст і лексичні особливості.
 - Пригадайте, чи співали вам у ранньому дитинстві колискові пісні. Можливо, ви пам'ятаєте їхній зміст.

 Колискові пісні у виконанні народної артистки України Ніни Матвієнко

- Подумайте, чому пісні називають колисковими? Чому їх виконували/виконують?
 
  Зверніться до матеріалу вашого підручника на с. 25. Читаючи, створіть у зошиті  карту знань про колискові пісні. Прочитайте тексти колискових "Ой ти, коте, коточок" та "Ой ну, люлі, спать"
Колискові пісні – ліричні пісенні твори, які виконуються матір'ю (рідше батьком чи іншими членами родини) над колискою дитини для того, щоб її приспати.

 
Обмірковуємо прочитане (
"Ой ти, коте, коточок" та "Ой ну, люлі, спать")
Знайдіть у тексті колискових рядки, де йдеться про любов, турботу, материнську ласку.
Як ви розумієте, що символізують три квіточки, які мати принесла з міста?
Якою мати хоче бачити свою дитину?
Знайдіть у текстах пестливі слова, випишіть їх. Подумайте, з якою метою вони вживаються.
 «Найстійкішим мотивом в українських колискових піснях є закликання чи запрошення сну до дитини. Сон уявляли наші предки як істоту, яка може увійти в людину і вийти з неї, може заспокоїти, приспати, ввести в стан абсолютного спокою. …У давнину сон сприймався як невластивий людині фізичний стан, що настає в результаті дії якихось сил, духів. Такими силами є антропоморфічні образи Сну та дрімоти, до яких і звертається мати в колискових піснях. … Сон та Дрімота уподібнюються до людей, вони ходять, співають, ділять обов'язки («ти будеш колихати, а я буду присипляти»)» (Наталія Сивачук).      

Руслана - Тік-так  (колискова)

Завдання-дослідження 

1.У тексті колискової пісні "Ой ти, коте, коточок" згадуються назви  рослин, з яких  має бути сплетений віночок для дитини. Скористайтесь інформацією за посиланням Про квіти та рослини в українській міфології і зробіть висновки, як ці рослини  можуть вплинути на дитину.

2. Скористайтесь матеріалом запропонованого інтернет-ресурсу Колискові пісні в українській традиції і дослідіть, які персонажі найчастіше  зустрічаються у текстах колискових і чому саме.

Тема. Пісні літературного походження


Вивчаючи цю тему, ми розумітимемо  специфіку пісні лiтературного походження, знатимемо, що таке народні пісні літературного походження;
дізнаємось історію створення національного гімну України.









 У вашому підручнику на с. 28 є теоретичний матеріал. Прочитайте його і створіть у зошиті таблицю про пісні літературного походження та народні пісні літературного походження ( впишіть визначення та приклади).

 Державним Гімном України є пісня на слова Павла Чубинського “Ще не вмерла України...”, написана 1862 року. П. Чубинський, відомий на той час фольклорист, етнограф, поет, був членом київської організації “Стара громада”, до якої входила національно свідома патріотична інтелігенція. На зібранні цієї організації вперше і прозвучала ця пісня. 1918 року вона виконувалася як гімн Української Народної Республіки, що проіснувала лише рік. За радянських часів пісня “Ще не вмерла України...” була забороненою. Однак українці її не забули й часто виконували таємно, сподіваючись на відродження самостійності своєї держави. 
  Коли Україна стала незалежною країною, то як національний гімн було взято пісню на слова П. Чубинського. Музику до неї написав композитор Михайло Вербицький.
Для того, щоб дізнатись історію пісні, що стала Державним гімном України, прочитайте поданий нижче буклет. Запишіть у зошит важливі дати з історії створення і побутування пісні "Ще не вмерла України..."
До найбільших святинь будь-
якого народу належить націо-
нальний гімн – найвищий вияв
його волелюбних прагнень, ду-
ховно-...
Бажаю успіхів!


Січові стрільці! Безсмертні борці, вірні сини матері – України, які не шкодували ні сил, ні здоров’я для її добра, щастя і волі, котрі на вівтар її визволення без вагань клали своє найдорожче – життя. Це цвіт і совість української нації, її гордість і слава.

- Пригадайте, що вам відомо про Січових стрільців з уроків історії.
Більше про Січових стрільців можете дізнатись у Вікіпедії

 

Знайомимось із творчістю Миколи Вороного

   Микола Вороний був поетом, перекладачем, критиком, істориком літератури, публіцистом, актором, режисером, редактором, дослідником національного театру, світової та вітчизняної драматургії, громадським діячем. 
На жаль, довгий час творчість Миколи Кіндратовича  була заборонена. М.Вороний цікавився історією українського народу. Знайомлячись із пам'ятками давнини, він знайшов у Галицько-Волинському літописі один факт, який його дуже вразив. Це була легенда «Про євшан-зілля».

   І цьогоріч у нас є можливість заглянути у ту дивну книгу історичного минулого, яка може перенести нас у далекі часи життя нашого народу, дасть можливість відчути красу і силу поетичного слова, запахи рідної землі, яка додає великої сили і наснаги людині.
   
  Євшан — зілля (полин) — степова запашна рослина із червоним або пурпуровим цвітом.
Ще одна назва (народна) полину -  євшан (з чагат., Туркм. Jaušan). Це слово згадується в Іпатіївському літописі під 1201 роком.


  У давнину говорили, що хто має євшан-зілля, ніколи не забуде рідну землю.  Пам'ять про неї завжди наповнює людину чудодійною силою і тугою (ностальгією).
Невипадково митрополит Іларіон підкреслював: «Євшан-зілля зцілює від винародовлення, і хто забуде свою Батьківщину, воно пригадає».

Євшан-зілля росте у степу
В люту стужу і спеку сліпу.
Його знає найменше маля:
Євшан пахне, як рідна земля.

Аудіокнига "Євшан-зілля"

Тарас Шевченко

 У шостому класі ми ще більше дізнаємось про життя і творчість нашого Кобзаря, а саме: про перебування поета в Петербурзі, зображення історичного минулого у поемі «Іван Підкова»,  ознайомимося із поезією "Тече вода в синє море".

 Вивчаючи творчість Тараса Григоровича, ми працюватимемо у блозі  Шевченко завжди молодий.

 Володимир Рутківський "Джури козака Швайки"

  Усі ми знаємо імена Северина Наливайка, Богдана Хмельницького, Івана Мазепи. А ким були найперші козаки? Звідкіля вони взялися? На ці запитання ти знайдеш відповідь у новому гостросюжетному історичному романі Володимира Рутківського — одного з найблискучіших сучасних українських дитячих письменників. Його дивовижні герої — Грицик та малий волхв Санько, юний богатир Демко Дурна Сила, його мама-велетка, невломий козак Швайка зі своїм вірним вовком Барвінком та їхні численні друзі — з честю виходять із найскладніших ситуацій. А небезпека чигає на кожному кроці, а надто, коли ти зважився підняти шаблю на могутню татарську орду, а за твоєю спиною — майже нікого…

 Повний текст повісті  "Джури козака Швайки" можна прочитати онлайн за цим посиланням.

  Зверніться до Академічного словника, щоб дізнатись, хто такий джура,  характерник, що означає слово "швайка". У тексті можна зустрітись із незнайомими вам словами, тож "не бійтесь заглядати у словник". 

 
 Читаючи книжку, випишіть  з тексту якомога більше фразеологічних зворотів або спробуйте створити словничок застарілої лексики, яку використав автор.




      

Вивчаємо творчість Лесі Українки


  Працюючи у групі, виберіть тему, яка вас зацікавила (узгодьте з іншою групою). Придумайте представлення результатів своєї  роботи.

1. Підготуйте повідомлення  про родину, у якій народилась Леся Українка. 

2. Підготуйте повідомлення про дитинство Лесі Українки,  її зацікавленння.

3. Підготуйте  повідомлення про творчість Лесі Українки для дітей.




Сподіваюсь, що  вам стануть у пригоді наступні  Інтернет-джерела:

Вікіпедія про Лесю Українку,  
Вікіпедія про родину Лесі
Енциклопедія життя і творчості Лесі Українки
Читанка
Цікаві факти

Publish at Calameo
Про життя видатної української поетеси



Дізнайтесь більше про родину Косачів

Як дитиною бувало

Володимир Винниченко

   Я виріс у тих степах, з тими волами, шуліками, задуманими могилами. Вечорами я слухав, як співали журавлі біля криниць у ярах, а удень ширина степів навівала сум безкрайності. В тих теплих степах вироблялась кров моя і душа моя.
                                                                         В. Винниченко


            З історії написання твору

Оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник» вперше опубліковано в «Літературно-науковому віснику». Улюбленець кількох поколінь юних читачів — і то не лише українських, оскільки оповідання перекладалося й на інші мови, — Федько впевнено зайняв місце поруч з Томом Сойєром, Гаврошем, П’ятнадцятирічним капітаном. Перше знайомство читачів з цим відчайдухом відбулося ще 1912 року, коли оповідання про нього з’явилося друком на сторінках київської газети «Рада». Винниченкові тоді було тридцять два роки і мешкав він далеко від України — у Франції. 
 Оповідання «Федько-халамидник» із багатьох поглядів є твором автобіографічним. Збереглися записані дружиною Винниченка спогади його матері, в яких є деталі, які знаходимо і в оповіданні. Наприклад, згадки про те, як Володимир тримав сусідських дітей «трохи в терорі» (порівняйте із забавами Федька, який вдає із себе Солов’я-Розбійника). Федьків батько — працівник друкарні — у родині Винниченків друкарем був старший брат Володимира… Та й довкілля, змальоване письменником, дуже нагадує Єлисаветград часів його дитинства. Проте найголовніше, мабуть, те, що своєму героєві В. Винниченко віддав чимало власних рис…        За одне з видань оповідання на початку 20-х років авторський гонорар було направлено на користь дитячих притулків.
Джерело:Довідка

  Працюємо з текстом 

  Читаючи оповідання,  створіть  у форматі інтелект-карти (карти пам'яті) літературні портрети Федька і Толі (позитивні і негативні (на ваш погляд) риси характеру).
 Поміркуйте, чому оповідання  "Федько-халамидник" вважають автобіографічним?
Читаючи оповідання, зверніть увагу,  як називали Федька інші персонажі твору (запишіть ці назви у зошит).
 Проаналізуйте, як  ставляться  до  головного  героя  батько, мати, товариші і  сам  автор?  
При бажанні створіть ілюстрацію до оповідання.
  Подумайте,  кого із хлопців (Толю чи Федька) ви б хотіли мати за друга (або не хотіли) і чому?
 Як ви думаєте, хто винен у смерті Федька? Свою відповідь обґрунтуйте.
Висловіть власне припущення, чому автор не залишав у живих свого героя? 
Враховуючи Конвенцію ООН про права дитини, поміркуйте, які права Федька як дитини були порушені його батьками?

Конвенція ООН про права дитини

Якщо вас зацікавила творчість Винниченка, ви можете прочитати інші твори письменника на сайті  Український Центр

Емма Андієвська

 Про художницю Емму Андієвську кажуть - «український Далі», письменницю Андієвську називають «епохальним явищем в історії української та західноєвропейської літератури».
У її житті був Донецьк, де вона народилася, Вишгород, Київ, Берлін, Мюнхен, Нью-Йорк, знову Мюнхен. Емма Андієвська написала 36 книжок та намалювала понад 13 тисяч картин.
Галерею картин художниці можна переглянути тут

   Емма Андієвська у Першому українському театрі для дітей та юнацтві  (м.Львів) під час Форуму Видавців

2018 року отримала Шевченківську премію - найпрестижнішу в Україні державну творчу відзнаку за вагомий внесок у розвиток культури і мистецтв

Казка про яян

  Читаючи або слухаючи "Казку про яян", думаю, що ви звернули увагу на незвичайну назву казки. Що це за слово таке яянин, що воно означає? Пропоную вам розібратися з цим питанням.
- Яянин – іменник, що називає осіб за територіальною ознакою (місцем народження чи проживання). Наприклад, львів’янин. Але: іменники з суфіксами      -анин,  -янин називають також жителів місцевостей, які не є географічними назвами: горянин – житель гір, хуторянин – мешканець хутора, побережанин – житель побережжя. 
  Отже, яянин – це той, хто живе на території власного Я.

Говорюща риба



Завдання на час карантину

    Готуємось до уроку позакласного читання: "Ігор Калинець. "Хлопчик-фіґурка, який задоволений собою"

  Напевно, кожне місто, яке є подібним на казку (а саме таким є Львів) повинне мати свого казкаря. І ми його маємо! Це Ігор Калинець. Так, так саме той Ігор Калинець, поет, письменник, громадський діяч, автор багатьох книг для дорослих, член Національної Спілки письменників України, лауреат Шевченківської премії. Його відзначено преміями ім.Івана Франка (Чикаго), ім.В.Стуса, Міжнародною премією родини Антоновичів, Міжнародною поетичною премією у Франції. Світ визнав Ігоря Калинця одним з кращих поетів нашого часу. Його вірші перекладають різними мовами.
   Ігор Калинець народився 1939 року в м. Ходорів на Львівщині. Письменник закінчив Львівський університет, а потім працював бібліотекарем, редактором. Через непокору радянській владі він був репресований, відбував покарання на Уралі та Забайкаллі. Як сам стверджував, лише поезія допомогла йому ви-стояти й залишитися людиною. 

 Одного чудового дня пан Ігор вирішив: все, від сьогодні буду писати для дітей. Так чи не так це було, достеменно невідомо. Та відомо те, що 1991 року у видавництві „Веселка” вийшла поетична збірка „Книжечка для Дзвінки.” Для допитливих повідомлю, що Дзвінка, Звенислава – це донька пана Ігоря. Протягом довгих років тато з донькою не могли спілкуватися: пан Ігор відбував заслання. Були в нашій зовсім недавній) історії такі періоди, де за любов до України, бажання бачити її вільною можна було поплатитися власною свободою. А пан Ігор завжди жив і творив для України: "...А  калина моя батьківщина, а я її калинець," – так він говорив про себе.
 Так от для доньки Дзвінки з далекого заслання він писав листи, в яких була і казочка на ніч, і віршик, і казкова оповідка. Так почалася нова сторінка в творчій біографії поета -  дитяча. Одна за одною виходять його книжки для дітей: „Про дівчинку і квіти”, „Пан Ніхто”, „Дурні казки” „Таке собі та Інше”, „Казки зі Львова”.
  Більше про творчість письменника можна дізнатись тут.
Дайте відповіді на питання і запишіть їх у зошити:
- Як називалась перша книжка казок для дітей, і коли її було видано?
- Чому Ігор Калинець довгий час не міг спілкуватись із своєю донькою Дзвінкою?
- Чим відома дружина Ігоря Калинця - пані Ірина?
- Запишіть найвідоміші дитячі книжки автора.

Прочитайте оповідання "Хлопчик-фіґурка, який задоволений собою" (текст можна взяти у шкільній бібліотеці або за посиланням).


Робота з текстом
  • Читаючи твір, створіть літературний портрет Ха-еФа. 
  • Зверніть увагу на місця у тексті, у яких виразно видно авторське ставлення до Соломійки, до Богданка, до Ганнусі, до Хлопчика-Фігурки. Проаналізуйте, чи поділяєте ви авторське ставлення до різних персонажів? Чи, може, де в чому не погоджуєтесь із письменником?
  • Укажіть, заповнивши схему, чим був задоволений Хлопчик-Фігурка. Як, на вашу думку, це характеризує головного героя?

Прочитавши оповідання, поділіться своїми враженнями ( у зошиті):
  • З оповідання я дізнався(лася) про ...
  • Оповідання привабило мене…
  • Рядок, над яким варто задуматися: "...."
  • Над цими рядками я сміявся (лася) від душі: ...
  • Мої маленькі відкриття:......
  • Рекомендую прочитати оповідання, бо ...
Пропоную вам розгадати кросворд за змістом прочитаного оповідання. Скріншот відповіді надішліть за адресою:bratolesya@gmail.com

Немає коментарів:

Дописати коментар