Красна річка берегами, а Великдень писанками
Традиція писати писанки сягає своїм корінням в сиву
давнину,коли людина була неподільною з природою. В ті часи все навколо було
живим і вміло розмовляти. Із давніх-давен яйце вважалося символом весняного пробудження
природи, зародження життя, продовження роду тощо. Космологічні міфи, в яких головну роль відіграє яйце,
розповсюджені в усіх куточках Землі, і
всі вони проголошують ідею походження Всесвіту з яйця.
Тому з давніх часів у
різних народів існують обряди пов'язані з символікою яйця як персоніфікацією сонця, життя, родючості, багатства, здоров'я, краси, охороної
та цілющої сили, відродження та воскресіння. Символіка яйця відігравала велику
роль в культових обрядах єгиптян, персів, індусів, китайців, греків, римлян,
скандинавських народів, народів Західної Європи та слов'ян.
Період приходу весни, який у давні
часи був справжнім святом для хлібороба, на території України припадає на
кінець квітня – початок травня. І ось у сиву давнину наш, ще не хрещений, люд:
і хлопці, і дівчата, і старі, і малі – йшли до весняного лісу, де піснями й
танцями, гаївками та хороводами славили воскресіння природи, її відродження і
розквіт. Возвеличували життєдайну силу сонця як першооснови життя.
Прославляючи вічний закон пробудження природи
на землі, возвеличували і вшановували водночас один із головних символів цієї
пори – яйце, з якого, як вважалось, і почалося життя на Землі. Чому саме яйце? Можливо, тому, що прадавніх людей вражала поява з неживого предмета
нового життя. І так, не знаючи астрономії, наші предки перетворили кругле яйце
в маленьку модель Землі і Всесвіту. Модель з вогненною кулею всередині...Що це?
Передбачення? А може, вони знали світобудову? Так, вони були мудрими. І тому змогли поєднати християнство як ідею спасіння душі від
мороку з найсвітлішими образами минулого. Із
запровадженням християнства змінюється поступово і символіка писанки. Вона
стала символом радості і віри у Воскресіння Ісуса Христа як символу
всепрощення. Закономірним стає розуміння
писанки як символу, що поєднує минуле і сучасне, що є зв'язком між язичницькою
ідеєю відновлення Природи — Життя і християнською ідеєю воскресіння Людини —
Ідеї — Духу. Так виникла
писанка - символ нового життя, воскресіння Бога і… відродження природи. Відтоді
кожне творіння писанки - ніби
пробудження-перетворення засніженої, замерзлої землі в яскраву, весняну,
радісну.
Писанки виготовляли перед Паскою сільські дівчата і жінки, монастирські ченці й
іконописці, міські панночки, пекарі та ін. Тому й техніка декорування різнилася. На селі яйця фарбували в один
колір, інколи продряпували візерунки, орнаментували воском і фарбували у кілька
кольорів, тоді як у місті вдавалися до різних штучних способів — наклеювали
шматки кольорового паперу, фольги, тканини, нитки тощо. Писанки
переважно виготовляли для себе і лише зрідка для продажу на ярмарку.
Дослідники вважають, що українська писанка має
понад 100 символічних малюнків. Писанки усієї України різні, вони не схожі
між собою, різняться нанесеними елементами і символами. Найскладніша для
розуміння писанка Гуцульщини, яка насичена різною інформацією про життя і
вірування людей. Проте значення кольорової гами та символіка подекуди
збігається в різних регіонах України, оскільки всі українці бажали для себе
доброї долі, миру, спокою, здоров'я, доброго урожаю.
Колись писанки наділяли магічними діями.
Колись писанки наділяли магічними діями.
Великоднього ранку молоді вмивалися водою, в яку
перед тим клали крашанки та срібні монети, що мали надавати сили й краси.
Для забезпечення урожаю їх на весняного Юрія котили
по зеленій пшениці іі закопували у землю.
Свячені писанки були оберегом житла від грому й
вогню, а людей і тварин — від «лихого ока», їх використовували як ліки від
деяких захворювань.
Писанки
служили об'єктом забави для дітей та молоді. З ними влаштовували ігри
«невбитки», «навкатки» та ін. З випорожнених писанок, додаючи до них з
кольорового паперу хвіст, крила та голівку з тіста, виготовляли так звані
голуби. їх, а також писанки, нанизані на шнурочок (здебільшого по три),
підвішували поблизу ікон, прикрашаючи таким чином житло.
На сьогодні мистецтво писанки збереглося і
розвивається завдяки майстрам старшого покоління у багатьох давніх осередках
цього виду мистецтва , а також стало
одним із найбільш цікавих явиш української культури, одним з найбагатших
орнаментальних джерел. Сьогодні ніхто не
заперечить, що українська писанка — явище
культури, в ній сутність національного духу. Мудрі люди кажуть: "У
світі доти існуватиме любов, доки люди писатимуть писанки". Кожна писанка
- це унікальний невеличкий світ. Тут і небо із зорями, і вода з рибами, і дерево
життя з оленями й птахами, і засіяне поле, і трибанні церкви - усе це виписане
у певному порядку для того, аби підтримати лад та рівновагу у нашому житті.
Калинець Ігор ПИСАНКИ
Виводить мама дивним писачком
по білому яйці воскові взори.
Мандрує писанка по мисочках
із цибулиним золотим узваром,
з настоями на травах і корі,
на веснянім і на осіннім зіллі -
і писанка оранжево горить
у філіграннім сплеті ліній.
То вже вона, як дивовижний світ,
то вже дзвенить, як згусток сонця,
буяють буйно квіти у росі,
олені бродять в березневім соці.
І стилізовані сплітаються сади
у маєві густих обрамлень,
мереживом найтоншим мерехтить
геометричний космацький орнамент.
І я поплив у світ дитячих мрій
на білі колискові оболоні...
Котились писанками ізгори
ясні сонця у мамині долоні.
Роман Заводович
Яєчко – розмальоване, барвисте,
Ним тішиться істарець, і дитя,
Творіння людських рук святе і чисте,
Маленький символ нашого життя.
Вкраїнська писанка горить життям,
Великдень славить перед усім світом.
Співає писанка серцебиттям,
В ній оживають трави, птахи, квіти.
Немає коментарів:
Дописати коментар